söndag 22 juni 2008

Ge inte upp hoppet...




...om den här bloggens fortsatta existens! Jag är medveten om att det dröjer alldeles för länge mellan inläggen, men jag är lite ojämn, så är det bara. Det får ni som läser stå ut med!

Hela våren har jag ägnat enormt mycket tid åt mitt nyaste intresse i livet, släktforskning. Utan några som helst förkunskaper kastade jag mig in i det hela och började forska på alla släktled samtidigt, så det blev ganska rörigt ett tag. Men det var faktiskt inte så svårt som jag trodde. Däremot tar det ännu mer tid i anspråk än vad jag hade förväntat mig. Det är väl därför som det mest är pensionärer som håller på med det. Jag är glad att jag satte igång nu och helst skulle jag ha börjat ännu tidigare eftersom ju längre man väntar, ju färre släktingar finns kvar att be om hjälp. Jag inser ju också att för varje släktled jag lyckas spåra, ju mer jobb har jag framför mig och det känns både spännande och jobbigt, för man blir ju aldrig färdig. Nyfikenheten att bygga vidare på pusslet driver en framåt, för man vet aldrig vad som väntar längre fram/bak i släkten.


Idag har jag faktiskt varit lite huslig och bakat. Jag skrev ut det här receptet redan i november 2007 och först i dag blev jag färdig att testa det. Först och främst dröjde det därför att jag saknade en ingrediens som jag inte lyckats finna i någon affär i närheten, cream of tartar, eller vinsten som det heter på svenska. Jag sökte på nätet och fann att man mycket väl kan använda bakpulver i stället, men jag ville prova med originalingredienserna. Vid ett Stockholmsbesök nu i våras och hittade jag vad jag sökte i The English Shop i söderhallarna. Sen dröjde det ytterliggare en månad innan inspirationen infann sig och idag har min nyfikenhet äntligen stillats och jag blev verkligen nöjd med resultatet. Receptet på Nic's Lime Sugar Cookies hittade jag på Technicolor Kitchen.


Lime Socker Kakor

400 g socker
zest av två stora lime
225 g osaltatat smör, rumsvarmt
2 stora ägg, rumstempererade
1 tsk vaniljsocker
1 msk limesaft
380 g vetemjöl
1/4 tsk salt
2 tsk vinsten (cream of tartar)
1 tsk bikarbonat

Förbered lime sockret: Blanda 100 g socker med 1 tsk lime zest i en matberedare. Kör tills zesten är ordentligt blandad med sockret. Häll limesockret i en liten bunke, och rör runt med en gaffel, för att ta bort ev. klumpar. Ställ åt sidan.

Förbered kakdegen: Blanda vetemjöl, salt, vinsten och bikarbonat i en bunke. Ställ åt sidan.

Rör ihop smör och resterande socker (300g). Blanda i äggen, ett i taget och tillsätt sedan vaniljsocker, limesaft, och resten av limezesten. Tillsätt mjölblandningen, lite i taget och blanda väl tills mjölet är väl blandat med ägg/smör smeten.

Ställ degen i kylen i ca 1 timme.

Värm ugnen till 175° och klä två bakplåtar med bakplåtspapper.

Forma kakorna: Forma ca en matsked deg till en boll och rulla den i limesocker. Lägg degbollen på plåten och pressa den med ett glas, doppat i limesocker, tills den är ca 1 cm tjock. Tänk på att inte lägga kakorna för tätt, eftersom de flyter ut ganska mycket under gräddningen. Jag fick plats med 12 kakor på varje plåt.

Grädda kakorna i 10-12 minuter.

Inga kommentarer: