onsdag 6 augusti 2008

Hallonkaka




Det har snart gått en månad sedan jag skrev sist, och det är alldeles för länge... Jag har inte lyckats hitta en bra rutin för mitt bloggande ännu tyvärr. Det kanske kan bero på att jag jobbar så oregelbundet och därför aldrig har tid att sätta mig och skriva vid samma tid varje gång. Jag vill verkligen skriva oftare! Idag ska jag bjuda på ett recept på en busenkel hallonkaka. Bäst blir kakan om man använder sig av färska bär, vilket jag gjorde första gången jag bakade den. Andra gången använde jag frusna hallon och det blir precis lika gott men kakan blir inte lika snygg då! Färska bär flyter upp tillsammans med smeten vid gräddningen och resulterar i en kaka där bären syns som små röda prickar på toppen. Frusna bär däremot sjunker till botten och ser mest ut som sylt i den färdiga kakan, vilket ni kan se på mina bilder. Har du inte tillgång till hallon men kanske andra bär som t. ex. blåbär eller vinbär går de också bra att använda.
Hallonkaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g smält smör
250 g hallon
Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant.
Rör ihop ägg och socker i en bunke. Blanda vetemjöl tillsammans med bakpulver och rör ner i smeten. Rör till sist ner det smälta smöret.
Bred ut smeten i formen och fördela hallonen över smeten.
Grädda i 175° i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
Låt kakan kallna och dekorera med siktat florsocker och färska hallon.

Inga kommentarer: