torsdag 29 oktober 2009

Jag är tillbaka!

Jag pratade med min bror i telefon i går kväll och han undrade hur det var eftersom det var länge sedan jag skrev något på bloggen....och visst är det länge sedan! Men nu är jag tillbaka:)

Idag har jag plockat äpplen i trädgården. Det är återigen ett bra äppelår och det är helt omöjligt att använda alla så jag ger bort till alla som vill ha. Jag har gjort äppelkakor, äppelmuffins, äppelpajer, äppeldricka ja det mesta faktiskt och det är bara att baka vidare!

Men idag har jag inte bakat utan vi har istället lagat en underbart god köttgryta. Anledningen till att det blev just köttgryta idag är att i veckans grönsakslåda fanns jättefina palsternackor, persiljerot och morötter.  Det  kommer inte att bli så mycket matlagning i helgen eftersom det är jobb för hela slanten för både mig och sambon. Kände att jag ville använda de fina rotrukterna redan idag och blev sugen på just köttgryta. På matinfo.se hittade jag recept på Niklas Köttgryta. Jag gjorde lite små ändringar i receptet och så här blev det!

Mustig köttgryta
Stekes i gjutjärn och kokas om möjligt i gjutjärnsgryta.

1 kg benfri Fläskkarré
8 Potatisar, normalstora
2 gula lökar
1 stor paprika, valfri färg
2 stora palsternackor
2 stora persiljerötter
2 stora morötter
1 purjolök
5 dl Porter (1 stor flaska)
5 dl vatten
2 msk kalvfond
2 tsk Soja
4 tsk Tomatpuré
2 buljongtärningar, grönsak
Salt
Svartpeppar, grovmalen
Smör
Paprikapulver
Socker
Finhackad persilja

Skiva och skär karrén i bitar, efter eget tycke (1,5x1,5 cm).
Skala och tärna morötterna, plasternackan och persiljeroten. Skär löken i tjocka skivor. Skiva den vita delen av  purjolöken. Skala potatisarna och lägg i kallt vatten. Morötter, persiljerot och plasternacka bör
tärnas i mindre bitar än potatisen och potatisen i sin tur bör vara ungefär som köttbitarna i storlek. Tärna paprikan i små bitar.


Bryn köttet i omgångar i smör. Salta och peppra med grovmalen svartpeppar. Strö över  paprikapulver mot slutet av bryningen. Lägg över i grytan. Smula över buljongtärning och häll på ölen.


Fräs paprikan rejält och lägg i grytan och fräs därefter morötter, persiljerot och palsternacka i omgångar på hög värme. Sänk sedan värmen och fräs purjolök och gul lök lätt (sockra gärna lätt).

Lägg allt i grytan och tillsätt soja kalvfond och tomatpuré. Låt småputtra 30-40 min beroende på köttbitarnas storlek.


Tärna potatisen i ungefär samma storlek som köttet. När morötterna känns nästan färdiga läggs den tärnade potatisen i. Låt småputtra ytterligare 30-40 min.  Strö över persilja.

Servera med grovt bröd.



Inga kommentarer: