torsdag 5 november 2009

Hemtrevligt Hembakat!

Det är redan november månad och julen närmar sig med stormsteg. Det är nästan två månader kvar till årets största högtid och jag ser framför mig en myshelg med massa hemlagad god mat, hemlagat godis ooch kakor, ett välstadat och pyntat hus...ja ni vet, så där perfekt som man varje år tror och hoppas att det ska bli. Men för varje vecka som går i en rasande fart inser jag mer och mer att jag  inte kommer att hinna med allt i år heller. Men en vision är väl alltid bra att ha!

Nu har alla härliga tidningar med julpyssel och julbak börjat dyka upp i butikerna och jag har redan hunnit köpa på mig några stycken. Innan första advent brukar jag bläddra igenom alla mina inspirationstidningar och välja ut allt som jag är sugen på att baka, tillaga och pyssla inför julen och sedan gör jag en lång lista. I slutändan blir väl en fjärdedel av idéerna förverkligade och det får jag vara nöjd med. Något som jag själv och säkert många andra behöver lära sig är sluta fokusera på de tre juldagarna och få för sig att allt ska bli gjort just då. Istället för att stressa runt hela december, för att sedan sitta helt utpumpade på julafton utan att orka njuta tycker jag att vi ska njuta av julen hela december. Dricka glögg, äta pepparkakor, baka julkakor och julgodis, börja pynta och dekorera lite tidigare kanske inte är så dumt.

Jag har iallafall bestänt mig! I år ska jag skippa julstressen och alla måsten och njuta så mycket jag kan innan jul, så tror jag att julhelgen blir mycket behagligare. Hur lägger ni upp er julplanering? Allt i sista minuten eller en lång skön december med pyssel och bak?

Måste tipsa om en helt underbart inspirerande tidning inför julbaket. Den här tidningen sitter jag just nu och dreglar över och försöker välja ut det gottigaste att prova.


1 kommentar:

Bettan... sa...

Hejsan!
Jag försöker väl köra på den där stilen, sprida ut och njuta lite mer, men det är inte alltid jag lyckas. Jag älskar ju allt vad jul heter, både pynt, bakning och matlagning :) I år blir det nog lättare att slippa undan stressen eftersom jag inte jobbar. Får hoppas på det i alla fall. Den där tidningen ska jag definitiv kolla in :)
Kram!