tisdag 31 oktober 2017

Kycklingsoppa med rotfrukter

Sedan ungefär ett år tillbaka äter jag enligt Viktväktarna och har lyckats tappa ca 30 kg som jag ätit mig till de senaste sjutton åren. Det är inte lätt att bryta gamla vanor och mönster, stå emot suget att ta en andra portion eller en kaka till kaffet.
Anledningen till att jag lyckades den här gången, är jag övertygad om, berodde på att jag laddade mentalt i flera månader innan jag tog steget att gå till ett Viktväktarmöte och väga in mig. 
Låter kanske förmätet att säga, men nu förstår jag idrottare som säger att skillnaden mellan att vinna och att förlora sitter till största delen i huvudet. Är man inte mentalt förberedd kan man inte vinna. Så är det verkligen.
Okej, vad har nu allt detta med rubriken Kycklingsoppa att göra? Jo, receptet jag lagade ikväll är ett Smartpointsberäknat viktväktarrecept. 
Det blev så gott alltså! Morot, vitlök och purjolök kommer från min egen köksträdgård. Morötterna tog jag ju upp häromdagen, vitlöken skördades i juli men purjolöken står fortfarande kvar i landet. Efter ett par frostnätter utlovas det nu lite plusgrader igen, så purjon får stå kvar någon vecka till tror jag. 

Ursprungsreceptet innehåller körvel, men det hade jag inte hemma, så det uteslöt jag bara. Istället tog jag mer av både curry och dragon, samt tillsatte lite Sambal Oelek. Slängde också i en näve sockerärtor på slutet, som även de kom från min egen täppa.
Hela receptet är fyra portioner och för dig som räknar Smartpoints innehåller varje portion ynka 3 Smartpoints!

Kycklingsoppa med rotfrukter

2-3 morötter
100 g rotselleri
1 vitlöksklyfta
1/2 purjolök
2 tsk olja/ flytande margarin
6 dl vatten 
2 hönsbuljongtärningar
1-2 tsk curry
1-2 tsk dragon
600 g kycklingfilé 
2 dl matlagningsgrädde 4 % 
eller
1/2 dl matlagningsgrädde 15%
1 msk persilja
Salt & peppar

Skala och tärna morötter och rotselleri, finhacka vitlök och strimla purjolök. Bryn morötter och rotselleri i matfett i en kastrull ett par minuter, tillsätt vitlök och purjolök och fräs glansig.
Häll på vatten och lägg i buljongtärningar, curry och dragon. Koka upp.
Skär kycklingfilén i bitar och lägg ner i soppan. Låt koka tills den är klar.
Häll på matlagningsgrädde och hackad persilja. Smaka av med salt, peppar och ev en gnutta Sambal oelek. Red ev av med lite såsredning.





Inga kommentarer: