tisdag 14 november 2017

Lunch från min trädgård


Den här lunchtallriken är jag stolt över. De flesta av råvarorna har vuxit i min köksträdgård den här säsongen.
Det ni ser är Morotsgnocci med ratatouille och stekta bondbönor. 




Receptet på Morotsgnocci hittade jag på den underbara bloggen Skillnadens Trädgård som skrivs av lika underbart inspirerande Sara Bäckmo. De tog en stund att göra men det har ingen betydelse när de blev precis så goda som de ser ut på Saras blogg. Gnocchin innehåller morötter, vitlök och purjolök från egen odling.
Skillnadens Trädgård

Ratatouillen gjorde jag en stor sats av i somras när tomater squash och paprika mognade som bäst och frös sen in i lagom portioner. Den innehåller även lök, vitlök och timjan från egen odling samt aubergine som jag faktiskt fick köpa....



Slutligen bondbönorna som också kommer från köksträdgården. Jag älskar verkligen bondbönor och odlar så mycket som möjligt och fryser in till vinterns middagar. Jag gillar dem bäst som på den här tallriken, stekta i lite rapsolja, kryddade med salt och svartpeppar.


Det blev en vegetarisk tallrik idag. Inget medvetet val, då jag är allätare, men eftersom jag älskar att odla blir det naturligtvis en hel del grönt på tallriken.

För er som följer Viktväktarna så pointsberäknade jag Saras recept på Morotsgnocci. Jag använde ost med  17% fett och av hela satsen blev det 4 portioner, vilket motsvarar 6 Smartpoints/portion. Min ratatouille är noll Smartpoints och bondbönor är värda 2 smartpoints per deciliter. Om jag lägger till 1 Smartpoints för oljan jag stekte bondbönorna i slutar hela måltiden på 8 Smartpoints.

Inga kommentarer: