tisdag 20 november 2007

Pasta med tonfisk- och kaprissås


Pasta är väl något av vardagsmat i många svenska hem nu för tiden. Jag skulle tro att det står pasta på bordet dubbelt så ofta som potatis hos de flesta barnfamiljer och yngre idag. Hos mina föäldrar däremot som båda är fyllda 70 är det fortfarande potatis som dominerar. Min pappa anser att han inte ätit någon middag om han inte fått potatis en dag! Och pasta, det är ingen riktig mat det! Tack och lov har inte alla samma åsikt som han utan varierar sig nog lite mer. Hemma hos mig blir det pasta ganska ofta. Det är lättlagat och man kan variera i det oändliga med olika såser och röror. Mest tycker jag om att inspireras av det italienska köket. Idag blir det därför ett recept med tonfisk, vilket man oftast har hemma i skafferiet. Receptet har jag hittat i ett av Zetas recepthäften som man brukar kunna hitta ute i mataffären.



Pasta med tonfisk- och kaprissås

4 portioner


400 g pasta

2 vitlöksklyftor, skivade

1/2 gul lök, finhackad

4 msk olivolja

2 dl vatten

1/2 hönsbuljongtärning

2 msk kapris i lag

1 burk tonfisk i olja

1 äggula

salt och peppar

2 msk hackad persilja


Fräs vitlök och lök i oljan utan att det tar färg. Häll på vatten och buljongtärning och låt koka 5 minuter.

Lägg kapris, halva tonfiskburken med oljan och äggulan i en mixer. Häll på buljongen och mixa slät. Smaka av med salt, peppar och kaprislag.

Koka pastan.

Blanda såsen med nykokt pasta och garnera med resten av tonfisken, lite kapris och persilja.



Inga kommentarer: