måndag 5 november 2007

Rotfruktspaj med bacon



Nu är vi redan inne i November och jag hörde att det till och med var snö på gång. För tidigt!protesterar jag. Vintern är lång nog ändå... Träden på vår tomt har inte fällt alla löv ännu så det finns en del kvar att räfsa också, alltså kan inte snön komma ännu! Mentalt är jag fortfarande kvar i årstiden höst så det känns konstigt att butikerna börjar annonsera om adventsljusstakar och stjärnor redan. Adventskalendrarna med choklad finns redan ute för försäljning i affärerna och stackars föräldrar måste förklara för sina barn att det är för tidigt ännu... Vilka barn vill förstå det! Julmusten och pepparkakorna är också på plats! Är det någon mer än jag som känner julstressen komma krypande? Jag är som sagt fortfarande kvar i hösten så därför kommer ett höstrecept idag som jag hittade i Leva & Bo Nr 38. Det är en väldigt matig paj med rotfrukter och bacon och jag tror att det kan vara något även för den som i normala fall inte är överförtjust i rotfrukter!
Rotfruktspaj med bacon
Pajdeg:
125 g smör
3 dl siktat dinkel eller vetemjöl
1 msk kallt vatten
Fyllning:
1 morot
1 palsternacka
150 g rotselleri
1 pkt bacon, 140 g
2 dl strimlad purjolök
1 dl hackad dill
2 dl riven västerbottenost
3 ägg
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm peppar
Blanda ihop smör och mjöl till en smulig massa (gärna i matberedare). Tillsätt vatten och blanda ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform, 28 cm i diameter. Nagga och låt den vila i kylen minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet 10 minuter.
Skala och skär rotfrukterna i tunna strimlor. Förväll dem i lättsaltat vatten i cirka 2 minuter. Häll av kokvattnet och låt dem svalna.
Strimla och knaperstek baconet och låt det rinna av på hushållspapper.
Blanda rotfrukter, bacon, purjolök, dill och ost i pajskalet.
Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Häll äggstanningen över grönsakerna. Grädda åajen i mitten av ugnen cirka 40 minuter.

Servera med grönsallad.


Inga kommentarer: