onsdag 14 november 2007

Trattkantarellsoppa

Hösten har kommit och gått och vintern har kommit i år också även om jag inte är så förtjust i att det är snö i luften idag. Svampmässigt var det en bra höst, särskilt trattkantareller fanns det gott om i år. Man fick se upp så man inte trampade på dem när man var uti i skogen och gick. I år lärde jag mig också att känna igen svart trumpetsvamp. Den är ganska svår att upptäcka bland fjolårets löv men i år var de extra stora så till och med ett otränat öga hittade dem. Jag hoppas att jag hittar dem igen nästa år. Trattkantarellerna jag plockar torkar jag på tidningspapper på torkställningen för tvätt i källaren, så nu har jag flera burkar med skogens läckerheter att ta fram och laga till i vinter. Här kommer ett recept på en värmande svampsoppa.

Trattkantarellsoppa

1-2 dl torkade trattkantareller
1 liten rödlök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
6 cl torr sherry, eller torrt vitt vin
2 tärningar grönsaksbuljong
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl crème fraiche
2 msk hackad persilja
2 msk hackad gräslök
salt
vitpeppar
1/2 citron

Bryt den torkade svampen i bitar och lägg i blöt i 25 minuter. Ta upp och krama ur. Spara blötläggningsvattnet. Spara gärna lite svamp till garnering också.
Skala och hacka löken och vitlöken fint.
Fräs hacket och kantarellerna i smöret i en stor kastrull tills all fukt i svampen kokat in och löken mjuknat utan att ta färg.
Häll i sherryn, rör om och låt puttra någon minut.
Häll i 1 liter vatten (inklusive blötläggningsvattnet), grädden, crème fraichen och buljongtärningarna. Låt sjuda i 10 minuter.
Hacka persiljan och gräslöken.
Fräs garneringssvamparna i lite smör.
Smaka av med salt, peppar och lite pressad citron. Garnera med grönt hack och stekt svamp.

Inga kommentarer: