måndag 21 september 2009

Muffins med äppelrasp och mandelmassa

Inspirationen har inte varit på topp den senaste veckan därav dåligt underhåll av bloggen tyvärr! Men idag är det dags att bjuda på ett muffinsrecept som jag testade en dag förra veckan när jag hade bakinspiration! Ibland när jag är sugen på att baka går jag och funderar på ingredienser jag skulle vílja ha med i receptet och sedan googlar jag på de ingredienserna och söker tills jag hittar något som faller mig i smaken.

Den här gången hade jag bestämt mig för att baka muffins och eftersom trädgården är full av äpplen ville jag använda några i baket. Dessutom var jag sugen på att baka med mandelmassa. Därför googlade jag på "Muffins med äpple och mandelmassa" och bland träffarna valde jag ut det här receptet från Ica, publicerat i Buffé nr 8 2007.

Det går bara åt ett äpple till en sats så det blev ju en del äpplen över på träden.....så det är bara att leta upp fler äppelrecept!

I receptet river man mandelmassa och blandar i muffinssmeten vilket piffar upp den vanliga muffinssmeten. Jag rev lite extra mandelmassa som jag toppade muffinsen med samt att jag blandade lite kanel med råsocker och strödde på innan de åkte in i ugnen! Det gjorde att muffinsen blev lite extra knapriga  och kanel och äpple är ju en självklarhet!!


Muffins med äppelrasp och mandelmassa


8-10 stora muffins

150 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g mandelmassa
1 dl rivet äpple

Vispa smör och socker vitt och pösigt.
Knäck äggen och blanda i, ett i taget. Tillsätt mjölken.
Mät upp mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål och blanda. Häll blandningen i smeten och rör om.
Riv mandelmassan grovt och rör ner i smeten.
Klicka smeten i stora muffinsformar och gör små gropar i mitten.
Skala och riv äpplet grovt, tryck ner ca 1 tsk äppelrasp i varje grop.
Grädda i 200°C i ca 15 minuter.





Ikväll är det dags för andra delen av Svenska Hollywoodfruar på 3:an! Det är så pinsamt men ändå kan jag inte låta bli att titta! Vem är smartast av de tre tycker ni? Jag vet faktiskt inte, måste se minst ett avsnitt till innan jag kan svara på det:)

4 kommentarer:

Johanna sa...

Mmmmm! Och goa var de! Ja, Hollywoodfruarna... Herregud... Anna Anka tar alla priser! Och hon verkar ju vara stenhård mot barnen. Usch!

Ursula sa...

Men man måster ändå titta och förfasa sig! Vilken tur man har som har ett vanligt liv!!!

tova sa...

haha ja jag skulle frågat om jag fick vara med :P tack så mycket! foto är riktigt roligt :) får hoppas jag får några fina bilder denna hösten med :)

Emma sa...

ååå vad gott det sser ut ursula, du är så duktig! ja det var så skönt att se dig på jobbet, kändes som en evighet sedan sist nu:(
tack Ursula, ja det är utmärkt med en frisör i familjen vill jag lova;) alexander utnytjar det hela idag;)
ja IDOL är ändå bara samma sak år efter år, men jag är fast tyvärr:( men som sagt svenska hollywoodfruar är ju skit bra! och patetiskt och pinsamt men sjukt underhållande:) gillar ANKA mest, eller hat/gillar:)
Många kramar till dig vännen