söndag 9 oktober 2011

Laxgryta med saffran

Ledig helg tillsammans betyder mer tid för matlagningen! Känns som det var länge sedan sist så det var välkommet. Som jag berättade för ett tag sedan köper jag Kvällsposten/Expressens bilaga Mitt Kök, varje vecka. Det här fiskreceptet hittade jag där och sambon höll med om att det verkade spännande så köttet får vänta till nästa helg.

Receptet som följer är det exakta så som det stod i Mitt kök, men jag använde 2,5 dl grädde istället för 2 dl så slapp den slatten bli ståendes i kylskåpet och sedan kastas! Enligt receptet ska det vara 7 dl fiskbuljong, jag använde 10 dl istället. Det är väl i stort sett de ändringar jag gjorde. Man får se mängderna i receptet som en utgångspunkt och öka på/minska mängderna efter eget tycke och smak.

Mycket lättlagad och mättande gryta som jag säkert lagar fler gånger. Lite småfestlig rätt som jag mycket väl kan tänka mig att servera när jag har gäster.

Jag hade bestämt mig för att baka foccacia för första gången, för att servera till soppan. Kunde väl egentligen räknat ut att tomater och basilika som jag valde till fyllning inte var de ultimata smakerna tillsammans med grytans smaker, men nu blev det som det blev...och brödet blev inte godkänt av sambon. För salt, fel smaker ihop med grytan och degigt blev domen. Fullständig brödrapport kommer i separat inlägg tillsammans med recept!



Laxgryta med saffran
4-6 portioner

500 g laxfilé
1 mellanstor zucchini
3 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
4 mellanstora potatisar
7 dl fiskbuljong
1 burk krossade tomater
1/2 g saffran
1 msk paprikapulver
1 krm kajennpeppar
rivet skal av 1 citron + 2 tsk saft
2 dl matlagningsgrädde
1 broccoli
150 g gröna bönor
salt
svartpeppar
persilja

Skär laxen i stora kuber. Skär zucchinin i bitar. Hacka löken grovt och finhacka vitlöken. Dela broccolin i små bitar och bönorna i mindre bitar. Skala och tärna potatisen.
Fräs lök, vitlök och zucchini mjuka i olivoljan.
Lägg potatistärningar, fiskbuljong, krossade tomater, saffran, citronskal, paprikapulver och kajennpeppar och låt grytan sjuda i 15 minuter eller tills potatisbitarna är genomkokta.
Häll i grädden och smaka av med citronsaft, salt och peppar.
Lägg i broccoli, gröna bönor och lax och låt grytan sjuda tills laxen är färdig.
Toppa med klippt persilja och servera med ett gott bröd att doppa i grytan.

2 kommentarer:

Emma sa...

Doftade underbart i fikarummet när du åt så det var säkert riktigt gott:)Kram

Marina sa...

Den kan nog vara värd att lägga ner lite tid på att testa, gillar ju dessutom allt som ska vara med i den ;)