söndag 16 september 2007

Höstrusk och Druvor




Idag har det varit en riktig sitta inne och mysa dag. Vädret har varit grått och trist och regnet har hängt i luften hela dagen och det har också kommit några skurar. Därför tände jag en brasa i kaminen redan i morse och åt sedan frukost framför brasan. Igår var det skördefest hos Carina och jag hade blivit ombedd att ta med mig druvor från min egen trädgård. Jag har en vinranka i växthuset som för första gången sen vi flyttade hit (vi har bott här i tre år nu) gav en fin skörd. De andra åren har druvorna varit små och hunnit börja mögla innan jag blivit färdig att plocka dem. Men i år blev det många och stora klasar med söta goda blå druvor. Kanske är det min omsorg och beskäring som burit frukt. Roligt när man lyckas! För två år sedan planterade vi en staketdruva utanför växthuset och i år blommade den rikligt och jag såg fram emot att smaka de mogna druvorna. Det blev många små söta druvklasar men druvorna var ganska små och när jag bestämde mig för att idag ska jag plocka dem ja då var de uppätna redan, troligtvis av glada fåglar. Nu hör det till saken att vinrankan har brett ut sig ordentligt och växt långt upp i det närstående äppelträdet och även in i jersminen som växer andra sidan om rankan. Funderar faktiskt på att gräva upp den... Vi har ju ändå kvar en vinranka i växthuset som ger godare och större druvor.


Även om trädgården vissnar ner mer och mer för varje dag så finns det ju en hel del som fortfarande blommar. Till exempel lyser mina rudbeckia upp i trädgården som små solar! Funderar på att plantera fler rudbeckia faktiskt. Blev lite inspirerad igår när jag var på biblioteket i Karlshamn och lyssnade på Gunnel Carlsson från Gröna rum som delade med sig av sina bästa trädgårdstips. Hon berättade att hon inte bryr sig om att fjäska med växter. De som inte trivs och dör bryr hon sig inte om att köpa fler av. Däremot de växter som växer och frodas och trivs, de väljer hon att skaffa fler av. I min trädgård verkar Pioner och Rudbeckia trivas bra så därför borde jag nog skaffa fler sorter!

Inga kommentarer: