fredag 19 september 2008

Trattkantareller

En skogspromenad på lediga dan är ju toppen och en skogspromenad som resulterar i en korg full med svamp är helt underbart! Jag drog med min far ut till mitt bästa hemliga trattkantarellställe. Han fick lova heligt att inte avslöja vägen dit! Men trattkantarellsäsongen har bara börjat och man kan hitta dem lite överallt i mossan och i blåbärsriset. Rätt som det är står man och trampar mitt i en stor koloni av trattisar! Ser man en så kan man vara säker på att det finns fler i närheten. Det var lugnt och skönt i skogen, en fullkomligt strålande höstdag. På runt en timme fick vi ihop drygt 7 liter trattkantareller samt 3 stycken taggsvampar. De gula kantarellerna lyste tyvärr med sin frånvaro, men just i den skogen brukar jag bara hitta trattkantareller, så det var precis vad jag förväntade mig.



Nästa vecka ska jag börja på en svampkurs och tänkte att jag ska lära mig att känna igen ytterligare några sorter. Nu känner jag igen och plockar: Gul kantarell, Tranttkantarell, Blomkålssvamp, Karl Johanssvamp och liknande soppar, Taggsvampar och Svart Trumpetsvamp. Svart trumpetsvamp har jag bara plockat en gång förra hösten tyvärr. Jag har lite svårt att hitta bra ställen där den kan tänkas växa. På svampkursen skulle jag vilja lära mig att känna igen olika kremlor och riskor som sägs vara goda matsvampar. Ska bli spännande


2 kommentarer:

Bettan... sa...

Mmmmm, vad gott. Kul med svampkurs, vart är det nånstanns? Vilka är det som anordnar det?

Ursula sa...

Ja, det ska bli riktigt kul:) Det är Studieförbundet Vuxenskolan som håller i kursen. Den fanns med i kurstidningen som kom i brevlådan för några veckor sedan. Första lektionen blir i Sölvesborg för det är ett samarbete mellan Sölvesborg/Karlshamn. Sedan ska vi ut i skogen, vet inte vart än!