tisdag 23 september 2008

Lax- och Fänkålssoppa

Hösten är ju faktiskt här nu och det är inte helt fel tycker jag. När man inte måste vara ute i solen och utnyttja det fina vädret, kan man istället vara inne och pyssla i hemmet, laga mat och baka. Nu är det också dax att förnya menyn när vi går in i en ny årstid. Jag börjar bli sugen på mustiga köttgrytor och rykande varma soppor när det börjar bli kallare ute. Jag har precis börjat prenumerera på Grönsaker direkt. Det är grönsaker som är KRAV-certifierade och till 95% odlade i närområdet. När man startar en prenumeration får man först en provlåda som kostar 85 kronor. Jag fick min provlåda nu i torsdags och den innehöll potatis, majskolvar, fänkål, lök och morötter. Sedan bestämmer man själv via hemsidan vilken låda man vill ha och så får man en leverans hem till dörren varannan vecka. Det tycker jag verkar toppen! Allting i lådan jag fick i torsdags var väldigt fräscht och jag vill gärna laga till det så färskt som möjligt. Majskolvarna kokade vi och åt med salt och smör härom kvällen. De var underbart krispiga och goda. Fänkål tycker jag är väldigt gott till fisk så jag bestämde mig för att göra en soppa med lax och fänkål. Så här blev det och enligt egen utsago (och sambons) blev soppan riktigt god!

Lax- och fänkålssoppa

4 portioner

200 g finhackad gul lök
1 msk smör
800 g potatis i tärningar
1 st fänkål i klyftor
1,2 liter fiskbuljong
1 dl vispgrädde
300 g lax i tärningar
Några droppar citron
Santa Maria kryddkvarn Seafood & Fish
Salt

Fräs löken i smöret i en kastrull, utan att den tar färg. Låt potatis och fänkål fräsa med någon minut. Tillsätt buljong och grädde, låt koka tills potatisen är mjuk. Tillsätt laxen och låt sjuda i 5 minuter. Smaka av soppan med Seafood & Fish krydda och citronsaft. Servera med nybakat bröd.







Inga kommentarer: