fredag 12 september 2008

Äppeltider




Äppelträden i trädgården är återigen fyllda av saftiga äpplen! Så nu är det bråda tider att baka äppelkakor, koka äppelmos och allt annat gott! En kväll i veckan hade jag gäster och bestämde mig för att menyn skulle gå i höstens tecken, eftersom vi nu är inne i höstmånaden september. Till förrätt bjöd jag på trattkantarellsoppa. Varmrätten bestod av rotfruktspaj med bacon och till kaffet serverade jag smördegsbakelser med äpple som ni ska få receptet på här. De ser väldigt proffsiga ut tycker jag, men de är hur enkla som helst att svänga ihop. Receptet har jag hämtat från Annas kakbok.

Smördegsbakelser med äpple

Till 10 bakelser behövs:

1 pkt fryst smördeg (5 plattor)
3 äpplen
2 msk farinsocker
1/3 tsk kanel
1/2 ägg att pensla med
1 dl aprikosmarmelad + 2 msk vatten
(flagad rostad mandel)
2 msk siktat florsocker.

Tina smördegsplattorna i rumsvärme ca 15 minuter. Värm ugnen till 200°.
Förbered frukten: Skär äpplen i halvor, taq bort kärnhusen. Skiva i tunna skivor.
Kavla ut smördegsbitarna lite grand. Dela i två lika stora delar. Ta ett glas och gör en eller två markeringar (utan att skära igenom degen helt) i varje degbit, men lämna ett par cm deg utanför "ringen".
Lägg skivat äpple i ringen, strö över farinsocker och kanel, Pensla ytterkanten av degen med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Värm under tiden aprikosmarmeladen med en aning vatten. Pensla sedan ett tunt lager marmelad över de färdiga bakverken. Strö gärna över mandel. (jag hade ingen mandel hemma). Låt det hela kallna. Sikta över lite florsocker strax innan servering.

Inga kommentarer: