torsdag 30 oktober 2008

Äppeldag 2008

Veckans enda hellediga dag och regnet fullkomligt öser ner! Visserligen är jag inte jättebesviken för nu är det "tillåtet" med inomhusaktiviteter eftersom jag inte sticker näsan utanför dörren i onödan en sådan här dag. Men man blir lite slö. Som tur är kom jag iväg och tränade innan jag insåg vilken gråtrist dag det skulle bli. Annars hade jag nog segat ihop oredentligt. Nu lyckades jag istället skapa lite energi genom en timmes träning på gymet. Efter mitt duktiga träningspass fick det bli en välförtjänt fika! Vadå, klart man förtjänar en fika när man gjort av med kalorier, tycker ni inte... Tanken var att jag sedan skulle tillbringa dagen i trädgården och städa undan krukor, städa ur växthuset och gräva upp dahlialökar men som sagt det regnar och blåser!

Därför får det istället bli en rapport av årets äppeldag. Jag har ju tänkt att Ursulas äppeldag ska bli ett återkommande arrangemang och tradition för mig och mina vänner. De som har tid och lust är välkomna. Jag står för äpplena, eftersom vi alltid har mer än vi behöver och sen delar vi på kostnad för övriga ingredienser samt delar på resultatet av dagen, det vill säga att alla medverkande får sin del av dagens kakor med sig hem som tack för hjälpen! Förra året som var första äppeldagen kom 3 inbjudna vänner och i år kom 2. Låter kanske inte som ett särskilt välbesökt arrangemang men vi får inte plats så många i vårt ganska lilla kök. Hoppas iallafall att fler kan och vill komma nästa år!
I år satsade vi först och främst på att massbaka det jag kallar skånsk äppelkaka. Man varvar äppelklyftor med socker, kanel och ströbröd och sedan toppar man med några rejäla klickar smör. Den här sorten gjorde vi även förra året och de blev faktiskt bättre så. Jag tror det beror på vilken sorts äpplen man använder. I år blev de torrare jämfört med förra året och enda skillnaden var äppelsorten. Förra året använde vi ett äpple som heter Jonatan som passar väldigt bra att lagra på sval plats långt fram i mars månad. I år hade jag plockat äpplen från vårt enda träd i trädgården som jag inte känner till namnet på. Alltså ska jag inte använda den sorten till skånsk äppelkaka fler gånger. Förutom ca 15 skånska äppelkakor, bakade vi även Äppelmazarin i långpanna och där passade den okända äppelsorten mycket bättre. Det receptet kommer här! Vi gjorde dubbel sats och använde den stora långpannan som hör till ugnen.
Äppelmazarin
Ca 24 bitar

3 dl vetemjöl
3 msk strösocker
125 g smör
2 msk pressad citron

Fyllning
200 g mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
Rivet skal av 1 citron
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3-4 äpplen

Florsocker att pudra över kakan vid servering

Hacka ihop mjöl, socker och smör. Tillsätt citronsaft och arbeta ihop till en deg. Låt degen vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175°. Tryck ut degen i en liten långpanna ca 25x40 cm. Förgrädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.
Riv mandelmassan. Vispa ihop mandelmassa, smör och citronskal. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och rör ned. Häll smeten i formen.

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg dem i rader i smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. Låt den kallna. Pudra över florsocker vid servering.



Inga kommentarer: