tisdag 21 oktober 2008

Rödbets- och valnötsbrownies

Som ni säkert märkt är jag ganska svag för sötsaker och särskilt choklad, mmm! Jag lockas alltid att prova nya kakrecept med choklad i och den här gången var anledningen att jag hade några rödbetor som jag fått i förra veckans Grönsakslåda. Nu undrar ni om det slagit slint riktigt i huvudet mitt, eller hur!? Jo det är så här: Jag prenumererar ju på KRAV-odlade grönsaker från Grönsaker direkt. Varje vecka finns minst två säsongsgrönsaker i lådan och det är lika spännande att öppna lådan varje gång för att se vad som finns i. Ibland är det grönsaker som jag inte alls brukar använda mig av särskilt ofta och då är det en liten utmaning att hitta något nytt spännande recept att prova. I förra veckans låda fanns både kålrot och rödbeta. Av kålroten valde jag att koka rotmos och det kan jag inte ens komma ihåg om jag gjort någon gång förut i mitt snart 40-åriga liv! Visst har jag ätit rotmos men det är alltid någon annan som lagat till det. Det blev ganska gott faktiskt, men det är inget jag vill äta ofta. Men nu till rödbetorna! Dom låg där i lådan och började se ledsna ut, tre stackars rödbetor och jag hade inga bra idéer om hur jag skulle använda dem. Sen igår satt jag och sorterade min ständigt växande hög med recept och plötsligt visste jag precis vad jag skulle använda dem till. Naturligtvis skulle jag baka brownies. Visst har jag använt grönsaker i bakverk förut, både morötter och squash passar ju bra i olika kakor. Men rödbeta...jo det blev riktigt bra, men sambon är lite skeptiskt. Han gillar inte när han känner bitarna av rödbeta med vetskapen om attdet är just rödbeta...Inte för att han inte gillar rödbetor, jodå, passar jättebra till pyttipanna...rödbetorna finns naturligtvis inte i den här kakan för att smaka rödbeta utan för att skapa en mycket mer saftig och hållbar kaka. Så tveka inte utan våga prova rödbeta i browniesen nästa gång:)



Rödbets- och valnötsbrownies
Ca 25 st.

200 g smör
225 g mörk choklad
3 ägg
4 dl strösocker
3-4 dl kokta, rivna rödbetor
2 msk apelsinlikör eller färskpressad apelsin (jag använde cointreau)
150 g hackade valnötter
1 1/2 dl vetemjöl


Chokladsmörkräm:
75 g grovhackad mörk choklad
3 msk starkt kaffe
50 g rumsvarmt smör
100 g rumsvarm philadelphiaost
1 dl florsocker
Rivet skal av ½ apelsin

Sätt ugnen på 200°. Smält smör och choklad i vattenbad. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner chokladblandningen i äggvispet. Blanda i rödbetor, likör och valnötter. Vänd sist ner mjölet. Häll smeten i en smord och mjölad långpanna, ca 20x30 cm. Grädda i mitten av ugnen 35-40 minuter. Låt kallna.
Smält chokladen till krämen i vattenbad. Blanda i kaffet. Vispa ihop smör, ost, florsocker och apelsinskal. Rör ner en klick av ost/smörblandningen i chokladen. Blanda sedan chokladen i ost/smörblandningen. Bred krämen över kakan och skär upp i rutor. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: