söndag 14 februari 2010

Drottningholmslimpa

Jag lovade ju att ge er resultatet av surdegsbaket och det ska ni få! Eftersom degen skulle läggas att jäsa i formar var det inte alls mycket jobb. Degen skulle inte knådas efter första jäsningen utan bara fördelas i två smorda avlånga formar. Enligt receptet ska formarna fyllas till två tredjedelar, men jag hade så mycket deg så de blev något fullare. Men det verkar inte ha påverkat resultatet. Däremot glömde jag en ingrediens! Det kom jag inte på förrns jag satt vid datorn och skrev ner receptet. Jag glömde salt i degen. Ingen katastrof, men man saknar faktiskt sältan i brödet.

Nej, det krävdes alls ingen stor arbetsinsats men däremot tid. Många timmar är ju jästid så man hinner göra en del annat under tiden, men man behöver en hel dag hemma för att hinna baka det här brödet.
När bröden är färdigbakade är det bara att ge sig till tåls till nästa morgon. Brödet behöver nämligen vila över natten innan man skär i det. Det var nära att jag skar i det sent i går kväll, för jag var så nyfiken på resultatet.

I morse fick jag äntligen avnjuta mitt nybakade bröd och jag blev hyfsat nöjd med resultatet. Lite irriterad är jag på mig själv att jag glömde salt, men det blev ju gott ändå! Receptet är hämtat från Martin Johanssons bok Surdegsbröd Recept och tips från en hemmabagare.


Drottningholmslimpa
2 stora formbröd

Dag 1 kväll

Surdeg:
100 g (1 dl) Råsurdegsgrund
300 g (3 dl) ljummet vatten
180 g (3 dl) rågmjöl

Skållning:
300 g (4 dl) hela dinkelkorn eller helt vete
600 g (6 dl) vatten

Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna runt 22-24 grader.
Koka upp vattnet till skållningen och häll i dinkel/vetekornen. Låt sjuda under lock 5 minuter. Ta av från plattan och låt stå.

Dag 2 morgon
Surdegen och dinkel/vetekornen från gårdagen
450 g (4 ½ dl) vatten
300 g (5 dl) rågmjöl
500 g (8 ½ dl) rågsikt
20 g (1 msk) salt

Häll bort överblivet vatten från de kokade kornen. Blanda alla ingredienser och kör 8 minuter i degblandare (4 minuter på låg hastighet och 4 minuter med lite mer fart). Degen ska vara ganska kladdig. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa tills degen uppnått dubbel storlek, vilket bör ta 3-4 timmar.

Smörj två brödformar (a´1 ½ liter) med smör och fyll formarna till ungefär två tredjedelar.) Strö på lite rågmjöl och täck med en handduk. Låt jäsa tills degen rest sig några cm och små hål visar sig. Det kan ta 1-2 timmar. Sätt ugnen på 275 grader i god tid med ett galler strax under mitten och en oöm plåt på nedersta hyllan.

Sätt in bröden i ugnen och lägg några isbitar på den nedre plåten. Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter och grädda bröden ytterligare 55-60 minuter. Ta ut bröden ur ugnen, ta ut dem ur formarna och låt svalna på ett galler. Låt vila till nästa morgon, inlindade i en handduk.



Inga kommentarer: