tisdag 2 februari 2010

Piroger med kött- och grönsaksfyllning


Äntligen har jag vaknat upp ur min vinterdvala! Visserligen är det fortfarande drivor med snö och bistert kallt ute men nu när vi gått in i januari börjar hoppet om vår och sommar spira igen. Jag ogillar verkligen inte vintern egentligen, men vi här i södern är inte riktigt vana vid en så långvarig vinter som i år och det börjar bli tråkigt med alla tjocka vinterkläder som ska på och av hela tiden. Synd om djuren är det också. Det är inte lätt för fåglar och rådjur att klara sig om inte vi människor hjälper dem med lite extra mat.
 Men som sagt, det går mot en ny vår och det är härligt och jag har fått blogglusten tillbaka! Hoppas jag har några läsare kvar efter min välbehövliga vintervila!

För några dagar sedan satt jag och bläddrade i Vår Kokbok för att få lite ny matinspiration och hittade ett recept på piroger som jag blev sugen på att prova. I lördags morse satte jag därför igång med att göra pirogdeg och fyllning. Måste erkänna att det är en hel del olika moment som inte alls är svåra men  man behöver ju några ostörda timmar på sig innan hela proceduren är färdig. Sambon hade jobbat natt så jag hade hela förmiddagen på mig att i lugn och ro rumstrera om i köket.

För den som aldrig provat på att göra egna piroger får ni här "momentordningen" för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag valde en deg med kokt potatis i, som blir lite magrare än en traditionell. därför började jag med att koka potatisen som sedan fick stå och svalna under tiden som jag satte igång med fyllningen. När fyllningen var färdig fick den stå och kallna och jag satte igång med degen. Det står i originalreceptet att man kan kavla ut degen direkt när den är färdig men jag lät den vila i kyl i ca en timme under tiden som fyllningen kallnade. Sedan var det bara att kavla ut degen, måtta ut lagom stora rundlar, lägga på fyllningen och vika ihop pirogerna. Pensla med uppvispat ägg och in i ugnen!


Piroger med kött- och grönsaksfyllning

Fyllning

400 g färs
1 gul lök
2 morötter, ca 200 g.
Ca 250 g vitkål (6-7 dl strimlad)
2 msk smör eller margarin
2 vitlöksklyftor
2 krm svartpeppar
2 krm malen kardemumma
1 msk senap
1 msk soja
1 köttbuljongtärning
1 -1 ½ dl vatten


Skala lök och morötter. Finhacka löken, grovriv morötterna. Finstrimla vitkålen, enklast med osthyvel.
Lått fettet bli ljusbrunt i en stekpanna eller stor kastrull. Stek köttfärsen under omrörning tills den är jämt grynig. Lägg i och fräs lök och morötter. Tillsätt sedan vitkål, pressad vitlök, kryddor, smulad buljongtärning och vatten och rör om.
Koka under lock på svag värme tills grönsakerna är nätt och jämnt mjuka, ca 10 minuter. Smaka av med mer kryddor om det behövs.
Fyllningen ska vara kall när den läggs på degen, så börja helst med den.


Pirogdeg


700 g kokt potatis
Ca 8 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
200 g smör eller margarin

Pressa den kokta potatisen, varm eller kall. Blanda mjölet med salt och bakpulver i en skål. Lägg i potatisen och rumsvarmt fett. Arbeta ihop till en deg. Låt den ligga kallt och övertäckt i ca 1 timme.

Utbakning

Dela degen i fyra delar. Kavla ut varje deg till en stor degplatta. Tag ut rundlar med mått. ( Jag använde mig av en skål med en diameter på ca 15 cm och då fick jag ut 18 rundlar. Degen som blev under när jag måttat ut rundlarna samlade jag ihop och kavlade ut på nytt tills jag använt all deg, precis som vid pepparkaksbak!) Lägg ca 2 msk fyllning på varje pirog. Spar en kant utan fyllning och vik sedan ihop och tryck till degkanterna med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg.

Grädda i 225 °, mitt i ugnen, ca 10 minuter.


Inga kommentarer: