fredag 12 februari 2010

Surdeg

Idag valde jag att stanna hemma från jobbet eftersom näsan rinner som ett såll och nysningarna avlöser varandra. Absolut inte fräscht att sitta i kassan då. Vila och lite stark medicin så hoppas jag att jag är på gång igen på måndag. När man nu blir sjuk, ska man då vara glad för att man har ledig helg och slipper förlora obpengar eller ska man vara ledsen för att man blir sjuk när man är ledig? Oavsett så är det ju trist att inte orka gå till jobbbet, men den lediga tiden försvinner ju på något vis eftersom man inte orkar göra så mycket mer än att koncentrera sig på att bli frisk! Vad tycker ni?

Det senaste året har surdegsbröd varit på uppgång i olika medier. Det har blivit inne att baka sitt eget surdegsbröd och det har kommit ut flera nya böcker om brödbak och surdegsbak. En av dem, som varit en stor bidragande orsak till det, tror jag är Martin Johansson med bloggen Pain de Martin. Han fick Matbloggpriset 2008 och 2009 kom han ut med boken Surdegsbröd - Recept och tips från en hemmabagare.

Jag gillar att prova på nya saker i köket och under 2009 sa jag flera gånger att jag måste prova på att baka surdegsbröd eftersom jag tycker det är så gott. Det blev mycket prat och inget hände men sedan köpte min sambo, nämnda surdegsbok till mig och då var det ju dags att skrida till handling!
För ungefär en månad sedan premiärbakade jag och använde mig av Martins recept på Syrligt lantbröd. För att vara första försöket överraskades jag över hur bra det blev. Innan jag provade såg jag surdegsbak som världens mysterium. Baka utan jäst, hur kan man göra det!? Visst, man slänger ju inte ihop ett bröd på några timmar utan man behöver ju vara lite mer förberedd. Men svårt tycker jag inte alls att det var.

Om man är flitig och bakar varje vecka kan man enligt Martin hålla liv i sin surdegsgrund i evigheter. Men då måste man mata den en gång i veckan. När jag hade gjort mitt första bak gick tiden och jag glömde bort den där den stod i kylskåpet och till slut fick jag hälla ut den. Men nu är jag på gång igen.


Så här går det till att starta en surdegsgrund som man sedan använder sig av vid bak av surdegsbröd:

Råsurdegsgrund

Dag 1 morgon

100 g (1 dl ) ljummet vatten
30 g (1/2 dl) Rågmjöl

Rör ihop vatten och mjöl i en glasburk som rymmer minst 1/2 liter. Lägg på lock men skruva inte fast det så det blir tätt, och ställ burken på ett varmt ställe, gärna 20-25 grader. Jag har ett skåp bredvid murstocken vid vår kamin och där är det varmt och gott även på vintern. Ett annat tips är att ställa den i skåpet ovanför kylen.

Låt blandningen stå i 3 dygn. Skaka försiktigt på burken morgon och kväll.

Dag 4 morgon

100 g (1 dl) ljummet vatten
90 g (1 1/2 dl) rågmjöl

Tillsätt vatten och mjöl och rör om.

Dag 4 kväll

100 g (1 dl) ljummet vatten
60 g (1 dl) rågmjöl

Dag 5 morgon

Om surdegen efter 10-12 timmar har rest sig ordentligt och har en koncistens som liknar chokladmousse är surdegsgrunden klar.Förvara surdegsgrunden i kylskåp tills det är dags att baka. Om du inte bakar under den närmsta veckan måste du mata din surdeg. Läs på Martins blogg hur det går till.

Jag startade en ny surdegsgrund i måndags morse och i dag, fredag är den färdig att användas. Den åker alltså in i kylskåpet så länge och ikväll har jag tänkt att sätta till en surdeg om jag orkar, så blir det brödbak i morgon, lördag. Då tänker jag prova Drottningholmslimpa som också finns i Martins brödbok. I det receptet finns en ingrediens som jag hittills inte lyckats få tag på, nämligen hela dinkelkorn. Jag har googlat och kommit fram till att Saltå Kvarn har det i sitt sortiment. Jag kollade på Coop som säljer deras produkter men kunde inte hitta det där. Eftersom dinkel är ett slags vete bestämde jag mig till slut för att använda vanligt helt vete, så får vi se hur det blir. Är det någon som vet var jag kan få tag i hela dinkelkorn eller som har erfarenhet av att baka med helt vete, får ni gärna höra av er och berätta!

Nästa gång jag skriver får ni naturligtvis se resultatet!

Inga kommentarer: