måndag 26 juli 2010

Bärdag

Min semester är slut och jag började jobbveckan med ledig dag:) Och dagen har ägnats åt bär. En del av förra årets röda vinbär låg fortfarande i frysen så idag fick de bli saft tillsammans med lite jordgubbar. Nästan 10 kilo bär och 4 kilo socker resulterade i 12 stora flaskor saft på ungefär 3 timmar. Jag använder en saftmaja när jag kokar saft dvs bären varvas med socker och ångas och vips så har man färdig saft att hälla på flaskor. Eftersom jag förvarar saften i kylskåp behövs inga fler tillsatser.

Nu är frysen redo för nya bär så efter saftkokandet gav jag mig ut i skogen och plockade ett par liter blåbär! Om sanningen ska fram så har jag fortfarande kvar blåbär i frysen som jag plockade förra sommaren, men när det finns en massa fina bär i skogen så måste jag plocka, det bara är så!!

När jag förra veckan insåg att blåbären var mogna igen och upptäckte att jag inte smaskat i mig alla från i fjol bestämde jag mig för att baka något gott med blåbär. Det blev blåbärsgrottor. Receptet är detsamma som till hallongrottor förutom att jag bytte ut hallonen mot blåbär så klart!


Inga kommentarer: