tisdag 13 juli 2010

Kanelbullekaka

Vi flyttade ju för ett tag sedan och nu bor vi i ett mycket större hus men för tillfället har vi mycket mindre plats! Jo så är det:) Vi har köpt mitt föräldrahem och mina föräldrar bor fortfarande kvar i ungefär halva huset. Vi bor i den ursprungliga delen på bottenvåningen, där min farmor och farfar en gång bodde och mor och far bor i den tillbyggda delen plus hela övervåningen. Just nu bor vi alltså lite trångt och sover i halva vardagsrummet och det är inte mycket ordning någonstans! Det jag saknar mest är förvaringsutrymme. Trodde aldrig att det jag skulle sakna mest i gamla huset var källaren - men så är det! Det var lätt att stuva undan saker man inte ville se eller inte behövde för tillfället. Nu måste jag gå över gården till ett uthus för att lämna och hämta saker och  i nämnda uthus har vi inte heller hunnit få någon ordning:) Tycker bara att vi flyttar runt på prylarna.

Naturligtvis har vi en massa renoverande framför oss innan vi får någon riktig ordning. Då är det också tänkt att vi ska ha vårt sovrum på övervåningen och då kommer det att bli lite lättare att möblera. Tid, pengar och tålamod så är vi snart där!

Eftersom allt har varit så där rörigt i några månader nu har jag inte haft så mycket energi över till kreativt skapande, dvs kakbak och matlagning, men nu på semestern smög sig baklusten på mig igen. Jag började med något enkelt, en sockerkaka. Egentligen hade jag velat baka kanelbullar men jag hade ingen jäst hemma så då blev det en Kanelbullekaka istället. Receptet hittade jag i boken  Sockerkaka som ingår i serien Livets Goda,  utgiven av Aftonbladet i samarbete med Tasteline. Passar mycket bra till ett glas saft i sommarvärmen.




Kanelbullekaka

100 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
2 1/2 dl gräddfil

1 dl strösocker
4 msk kanel
ev pärlsocker till garnering

Smält smöret och låt det svalna helt. Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt. Sikta i vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör sist i gräddfil och det avsvalnade smöret.
Smörj och bröa en sockerkaksform. Slå i ca hälften av smeten, strö över socker och kanel och häll på resten av smeten.
Grädda i 180° i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.
Strö ev. lite pärlsocker över den avsvalnade kakan.


Inga kommentarer: