tisdag 29 mars 2011

Kardemummarutor

Nu är min tredagars ledighet slut för den här gången och 11.15 är det åter dags att dra in pengar. Lite av varje har blivit gjort i helgen. Två promenader i det kyliga vårvädret blev det. Visserligen tittade solen fram då och då men det blåste fruktansvärt kallt. Vedklyvning har jag också sysslat med vilket känns som en obligatorisk syssla en ledig dag. Det ska bli så skönt när det är färdigt!
Bakat har jag också gjort:) Jag köpte en "tanttidning" förra veckan och blev så sugen att prova ett av recepten. Temat för veckan var Baka i långpanna. Jag bestämde mig för att prova Kardemummarutor som innehåller kärnvetemjöl med fullkorn. Lite annorlunda med grövre mjöl i en kaka, men det blev verkligen bra. Gräddfilen tillsammans med det grova mjölet gjorde rutorna riktigt saftiga och goda. Här kommer receptet!

Kardemummarutor
ca 20 st

150 g smör
3 dl strösocker
4 ägg
2 dl gräddfil
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk nystött kardemumma
3 dl kärnvetemjöl med fullkorn
Florsocker att pudra över kakorna

Sätt ugnen på 175°. Klä en långpanna, ca 40x30 cm med bakplåtspapper.
Smält smöret. Vispa socker och ägg poröst. Blanda äggvispet med smöret och gräddfilen.
Blanda samman alla torra ingredienser och sikta ner i smeten. Blanda noga.
Bre ut smeten i långpannan och grädda i ca 20 minuter. Låt kakan svalna och skär i rutor. Pudra lite florsocker över rutorna vid serveringen

Inga kommentarer: