lördag 2 april 2011

Fiskgryta

Lördagskväll innebär att vi anstränger oss lite extra med matlagningen hemma hos oss. Vi jobbar så oregelbundet och tvärtom så om vi är lediga samtidigt på helgen försöker vi laga någon gammal favorit eller leta upp ett nytt spännande recept.
Den här fiskgrytan lagade vi första gången för några veckor sedan och jag hittade receptet på ica.se. Jag uteslöt musslor som fanns med i grundreceptet och la till sockerärtor eftersom jag tyckte det saknades något grönt och krispigt. I receptet ingår 2 1/2 dl torrt vitt vin. Jag är inte så duktig på vita viner och har dålig koll på om det jag hade i var torrt eller inte men det var iallafall inte sött, det är nog huvudsaken. Resten av det vita vinet i flaskan drack vi naturligtvis till maten:)
Jag fuskade lite och köpte färdig aioli och det var riktigt gott med en liten klick på toppen vid serveringen. Färdigköpta vitlökssmörsfyllda baguetter passar också bra till.

Fiskgryta
4 portioner

400 g torskfilé, sej eller hoki
300 g laxfilé
1/2 purjolök
1/2 gul lök
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
1/2-1 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2 1/2 dl torrt vitt vin
1 1/2 fiskbuljongtärning
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
2 dl vatten
1 pkt saffran
100 g skalade räkor
1 1/2 tsk tomatpuré
150 g sockerärtor


Tina fisken om den är fryst. Skölj och strimla purjon. Skala och hacka löken.
Smält smöret i en stor gryta eller tjockbottnad kastrull. Fräs löken ett par minuter tills den blivit glansig och genomskinlig. Pressa i vitlök. Rör ner tomatpuré, salt, timjan och basilika. Låt det fräsa med en stund.
Tillsätt vin och buljongtärning. koka ett par minuter. Rör ner grädde, creme fraiche, vatten och saffran. Sjud i 15 minuter.
Skär fisken i munsbitar. Skär sockerärtorna i bitar. Lägg fisk och sockerärtor i grytan och sjud i ytterligare 7 minuter.
Tillsätt räkorna. Hetta upp och servera genast, gärna med aioli och varmt bröd.

Inga kommentarer: