onsdag 6 april 2011

Chokladmuffins med dumlekola

En av mina laster är att jag köper alldeles för mycket tidningar och kokböcker. Sedan vi flyttade ligger de flesta kokböckerna nedpackade i lådor. Jag valde bara ut några favoriter att ha framme tills jag har mitt drömkök med plats för så många jag vill:)

Förra veckan var det en recepttidning som råkade följa med hem från affären. Jag kunde inte motstå att köpa nya numret av Hemtrevligt Hembakat som frestade i tidningshyllan.


Jag har redan märkt ut flera recept som jag vill testa och eftersom jag är svag för allt som innehåller choklad började jag med dessa chokladmuffins med extra överraskning i form av dumlekola. De blev lite lagom kladdiga och chokladiga, precis i min smak!

Jag gräddade mina muffins i två silikonformar med hjärtanform. Den främre formen på bilden har jag fått från Tupperware och den är hur bra som helst och kakorna släpper lätt. Den bakre formen är från Gastromax och fungerar tydligen inte som Tupperwareformen, för kakorna släppte inte formen utan jag fick gröpa ur varje hjärta och ändå satt en del av kakan kvar.


Chokladmuffins med dumlekola
ca 12 st

75 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret. Tillsätt mjölken.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Rör ihop alla torra ingredienser och blanda sedan ner det i äggsmeten. Tillsätt smör- och mjölkblandningen och blanda väl.
Låt smeten vila i kylskåp i ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 °.
Ställ ut 12 formar i en muffinsplåt eller förbered en silikonform genom att skölja av den i vatten. Lägg lite smet i botten av varje form. Lägg dit en dumlekola och fyll sedan på med mer smet.
Grädda mitt i ugnen i ca 11 minuter.





Inga kommentarer: