söndag 8 maj 2011

Pollymuffins

Jag har märkt att det blivit väldigt poppis att baka kakor med godis. Egentligen är väl det lite kaka på kaka som man säger, men oftast riktigt, riktigt gott! Jag har provat två varianter innan som jag lagt ut här, nämligen Chokladmuffins med dumlekola och Chokladmuffins med chokladbitar, i det här fallet nonstop-choklad. Man kan nästan tro att jag är lite förtjust i choklad:)

Nu hade jag hört många prata om att de bakat muffins med Polly-godis och After Eight, var för sig i olika kakor. Jag funderade på om det kunde bli gott ihop, med polly i en långpannechokladkaka och After Eight ovanpå! Har inte testat den idén ännu för jag fick inte med mig någon After Eight hem sist jag handlade men en jättepåse Polly inhandlades.

Det fick bli vanliga ljusa muffins med tre polly i varje. I receptet varnades för att grädda muffinsen för länge, med risk för att Polly-pralinerna smälter för mycket och det vill man ju inte. Därför tog jag ut mina efter exakt 12 minuter och de såg jättefina ut MEN de sjönk ihop i mitten och bildade en liten gömma av ej färdigbakad smet. Man kan kalla det lite dödbakt om man vill, men jag kallar det kladdkakekonsistens:) Riktigt gott blev det också! Receptet har jag hittat på Dagens Muffin.



Polly-Muffins
12 st

2 ägg
3 1/2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
75 g smält smör
1 dl mjölk
Polly-godis efter smak
Kakao att pudra över om man vill

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i de torra ingredienserna följt av smör och mjölk. Klicka ut hälften av smeten i formarna. Lägg 3-4 Polly i varje form och täck sedan med resten av smeten.
Grädda i mitten av ugnen på 200° i 12 minuter. När muffinsen svalnat, pudra över lite kakao.

Om man vill kan man även ha i 3-4 msk kakao i smeten, eller annan smaksättning, t ex kokosflingor eller citronskal.

Inga kommentarer: