onsdag 4 maj 2011

Paj Provencale


När man börjar få pikar från omgivningen om att de inte hittar något nytt på bloggen är det dags att skärpa till sig! Jag tror jag fått en släng av vårtrötthet samtidigt som jag haft fullt upp och det har inte funnits någon bloggenergi på ett tag.

Något som upptagit en stor del av min tid är promenader. Jag har nått målet Göteborg i stegtävlingen idag men eftersom tävlingen pågår till den 28 maj är det bara att stega vidare tillbaka längs Göta kanal. Rent teoretiskt alltså! Jag har mest hållit till i Piebodaskogarna på mina promenader:)

Den här pajen är det ett tag sedan jag gjorde och den blev överraskande god. Grönsakerna till fyllningen bakas i ugnen tillsammans med olivolja innan man lägger dem i pajen. Fyllningen blev så god att jag även kan tänka mig att den passar bra som tillbehör till en köttbit. Vill man inte ha en helt vegetarisk paj kan man tillsätta lite knaperstekt bacon i fyllningen




Paj Provencale
6-8 portioner

Pajdeg
150 g kallt smör
4 ½ dl vetemjöl
1 nypa salt
3 msk kallt vatten
Fyllning
2 dl fänkål
2 dl aubergine
2 dl zucchini
2 dl röd paprika
300 g potatis
2 dl gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
4 msk olivolja
Salt och peppar
1 dl riven ost
5 ägg
1 dl crème fraiche
3 tomater, skivade
½ dl slätbladig persilja, hackad
½ dl basilika, hackad

Blanda smör, mjöl och salt till degen i en matberedare. Tillsätt vattnet lite efter hand tills det blir en mjuk deg. Svep in degen i plastfolie och låt den vila i kyl ca 30 minuter.
Värm ugnen till 200 °. Skär fänkål, aubergine, zucchini, röd paprika och potatis i 2 cm stora tärningar. Lägg dessa tillsammans med lök och vitlök i en skål. Tillsätt olivoljan och blanda väl så att den täcker grönsakerna. Fördela grönsakerna i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Salta och peppra och baka grönsakerna i ca 20 minuter eller tills de känns mjuka. Ta ut dem från ugnen och låt dem svalna.
Kavla ut degen och klä en 28 cm pajform med den. Nagga degen i botten med en gaffel. OBS förbaka inte pajskalet.
Lägg de avsvalnade grönsakerna i pajskalet. Fördela osten över. Vispa ägg och crème fraiche, salta och peppra. Häll äggstanningen över grönsakerna. Lägg tomatskivor ovanpå och strö över persilja och basilika. Grädda pajen i 35-45 minuter tills äggstanningen har stelnat och är gyllenbrun.

Inga kommentarer: