tisdag 9 augusti 2011

Blåbärsmuffins


Som vanligt plockar jag mycket bär under semestern,  både i skogen och i trädgården. Där jag bodde förut hade jag hallon, röda vinbär och krusbär och där jag bor nu har jag röda vinbär, krusbär och trädgårdsblåbär. Det tar sin lilla tid att plocka rensa och frysa in eller safta och sylta direkt. Men man känner sig duktig när man tar tillvara vad naturen och trädgården har att ge. När burkar och flaskor fylls infinner sig även en känsla av att vara rik på de egenproducerade godsakerna.

Igår var jag ute i trädgården och plockade ca 4 liter blåbär på våra trädgårdsbuskar. De mognar kontinuerligt och man får hålla på att plocka varannan till var tredje dag under säsong och säsongen varar från mitten/slutet av juli fram till slutet av september beroende på väder.

Den största skillnaden på blåbär från skogen och odlade blåbär är storleken och insidans färg. De odlade bären är mycket större och man blir inte blå om händerna när man plockar dem. Dessutom är de inte blå inuti som skogsblåbär

Eftersom odlade blåbär inte heller är blöta passar de utmärkt i det här receptet på muffins och man behöver inte blanda bären med mjöl om man använder odlade bär



Blåbärsmuffins
18 st

150 g mjukt smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl gräddfil
rivet skal av en citron
2 1/2 -3 dl blåbär + 2 msk vetemjöl

Rör smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och rör om mellan varje.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner detta i smeten växelvis med gräddfil och citronskal.
Blanda blåbär och 2 msk vetemjöl. Rör försiktigt ner bären i smeten.
Fyll muffinsformar till hälften med smet. Grädda mitt i ugnen i 175 ° i ca 25 minuter.

Inga kommentarer: