måndag 16 februari 2009

Kotletter i dragonsås

Minsann att vi fått vinter här i södern till slut. Ca 1 dm snö har legat kvar i flera dagar nu! Vilken tur för barnen att sportlovet börjar idag också så att de kan åka lite pulka innan snön är borta för den här gången. Själv har jag varit alldeles för slö med bloggandet på sista tiden. Tidsbrist, dålig inspiration och avsaknad av bra bilder på goda recept skyller jag på den här gången:) Härligt att våren är på gång så man kan fota lite vettiga bilder även inomhus. Det är så tråkigt när man lagat något riktigt gott en kväll och man får tända upp alla lampor man har för att få till en vettig bild. På grund av att jag inte är någon mästerfotograf blir det lätt skuggor också. Men nu är snart våren här och då blir allt mycket enklare!

För någon vecka sedan dammade jag av ett gammalt recept som vi lagade ofta för flera år sedan. Det har sedan blivit bortglömt och när jag satt och funderade på middagsmat en kväll och bläddrade bland mina recept blev jag sugen på prova det igen och se om det var så gott som jag kommer ihåg. Det fick klart godkänt! Huvudingrediensen är fläskkotletter, vilket jag blev lite trött på ett tag, jag tycker köttet blir så torrt när man steker det i vanlig stekpanna. De blir mycket godare att grilla ute på sommaren. Men såsen i det här receptet piggar upp kotletterna och serverat med kokt, pressad potatis blir det riktig helgmat.




Kotletter i dragonsås
4 portioner

4 fläskkotletter
Matfett att steka i
Salt
Peppar

Sås
2 scalottenlökar
1 msk smör
2- 2 ½ dl torrt vitt vin
1 msk kapris
4-6 cornichons (små inlagda gurkor)
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk torkad dragon
2 dl creme fraiche

Tillbehör
Kokt pressad potatis
Broccoli

Skala och finhacka löken och låt den fräsa några minuter i en kastrull. Tillsätt vinet och låt det sjuda en stund. Finhacka under tiden kapris och gurkor och häll ner hacket i såsen. Salta och krydda med vitpeppar och dragon. Låt såsen sjuda ytterligare någon minut. Tillsätt Créme Fraiche, rör om och låt såsen tjockna. Ställ såsen åt sidan.
Skär små snitt i kotlettens fettkant. Bryn kotletterna ca 2 minuter per sida. Salta och peppra. Häll bort ev. fett ur pannan och häll sedan såsen direkt i pannan runt kotletterna. Låt sjuda några minuter utan lock.


Inga kommentarer: