onsdag 18 februari 2009

Pasta med lax och fänkål

Vintern behåller fortfarande sitt grepp om södra Sverige. Inte för att vi har mycket snö precis men kallt! Termometern visade på -10° klockan åtta i morse. Då sticker man inte näsan utanför dörren om man inte måste! Det måste inte jag förrns 14.30 i eftermiddag när jag får bylsa på mig och promenera iväg till jobbet. Jag har alltså kvällspasset idag, rätt skönt faktiskt eftersom jag ogillar tidiga mornar. Jag gillar att vakna upp lugnt och skönt till dagsljuset istället för en ilsket ringande väckarklocka när det fortfarande är becksvart ute och man måste tända lampor som sticker i ögonen. Som ni förstår så är jag en kvällsmänniska. Därför gör det mig inte att jobba kväll, för då har jag hunnit vakna till ordentligt:)

Jag hade inga speciella planer för den här lediga förmiddagen och det har faktiskt inte blivit så mycket gjort heller! Ett varv med dammsugaren och lite allmän undanplockning av prylar som har en tendens att ligga och skräpa överallt. Förstår inte hur två personer kan stöka till det så!?


Igår kväll fick vi ett ryck och bokade en resa till London! Det blir i slutet av maj och det ska bli riktigt kul för jag har faktiskt aldrig varit i London. Vi fick tag i hyfsat billiga biljetter med Ryanair. Jag vet, Ryanair är inte kända för bra service precis, jag har åkt med dem en gång innan och det var väl inte någon angenäm upplevelse direkt. Men priset spelar stor roll så man får pengar över till upplevelser på plats istället. Nu har jag därför ägnat några timmar åt att hitta ett prisvärt boende i London vilket inte visar sig vara det lättaste. Men det lutar nog åt Ibis eller vandrarhem. Man är ju trots allt inte på hotellrummet mer än när man sover!


Idag tycker jag att det är dags för ett pastarecept! Lax och fänkål passar väldigt bra ihop tycker jag. Alla gillar inte fänkål som har en svag lakritssmak men jag tycker det är fantastiskt gott, särskilt till fisk. Det här är dessutom så enkelt att göra att även en nybörjare i köket grejar det! Pasta med lax och Fänkål, varsågod!


Pasta med lax och fänkål
4 portioner

400 g laxfilé
1 ask Philadelphia vitlök & örter
2 st fänkål (eller 1 stor)
1 lök
1 fiskbuljongtärning
2 d vatten
Salt
Svartpeppar
Santa Maria Seafood & Fish krydda
Smör eller olja till stekning

Fräs skivad fänkål och lök i smör i en traktörpanna eller vid kastrull. Smula i buljongtärning och späd med 2 dl vatten. Låt koka 3-5 minuter så att fänkålen mjuknar. Klicka i osten och låt koka ihop ytterligare några minuter. Tärna under tiden laxen i kuber om ca 2 cm och krydda med salt och peppar. Tillsätt laxen och sjud tills laxen är genomkokt. Servera med nykokt pasta.

1 kommentar:

Bettan... sa...

Åh, vad härligt med en resa :) Det är alltid skönt att ha nåt att se framemot.
Det receptet låter både enkelt och gott, måste testas nångång.
KRAM :)