tisdag 24 februari 2009

Lax- och musselgryta

Vilket underbart väder vi har i Karlshamn idag! Våren är definitivt på väg med längre, ljusare och framförallt varmare dagar. Alla årstider har sin tjusning, även vintern tycker jag men det finns ju inget bättre än när våren kommer och allting startar om på nytt. Dessutom har vi i södra delen oftast så tråkiga "ickevintrar" som man liksom bara lider sig igenom. Men nu glömmer vi vintern och ser framåt! Snödropparna tittar fram i trädgården, liksom vintergäcken (där kom vintern igen!!) och jag har plockat upp mina övervintrade pelargoner från källaren för att ge dem ljus och näring så att de kan få ny fart.


Denna underbart härliga dag är jag dessutom ledig så humöret är verkligen på topp:) Jag har varit och tränat, lagat en god och nyttig middag och snart ska jag iväg och ta en fika med tillhörande semla! Det är ju fettisdagen idag och då får man faktiskt äta semlor, eller hur?! Man måste nästan äta en semla då, det är nog lag på det, eller också kan vi lobba hos regeringen på att det ska bli lag på det...I vilket fall så tänker jag unna mig en semla idag och det är jag nog inte ensam om.



Men jag har ju som sagt startat dagen väldigt hälsosamt med träning och nyttig middag. Så då är jag värd den där semlan. Nu har jag övertygat mig själv och förhoppningsvis hela världen om det.

Middagen bestod av en lax och musselgryta med kokt potatis och det var hur smarrigt som helst. Därför platsar receptet verkligen här på bloggen. Receptet har jag hittat på Aftonbladet.

Lax- och musselgryta
4 portioner
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 fiskbuljongtärning
400-500 g laxfilé
1 burk creme fraiche franska örter
200 g gröna ärter
1 burk konserverade musslor (kan uteslutas om man inte gillar musslor)

Tillbehör: kokt potatis

Koka upp vatten och de 2 buljongtärningarna. Skär laxen (utan skinn) i tärningar. Sjud fisken i 5 minuter. Tillsätt creme fraiche och gröna ärter. (Jag smakade även av med min favoritfiskkrydda, Santa Maria Seafood & Fish som jag tycker passar till de flesta fiskrätter) Avsluta med att röra ner musslorna som bara ska bli varma. Servera grytan med kokt potatis.

Inga kommentarer: