lördag 21 februari 2009

Pasta med bläckfisk

Stora jobbhelgen är vad som är på gång just nu. Idag har jag jobbat 11-19 och sambon har jobbat 06-18. I morgon jobbar jag 10-18 och sambon 06-18. Behöver jag säga att det inte är så mycket helg hemma hos oss då och att det inte händer så mycket under den lediga tiden av dygnet! Ikväll har vi lagat lite middag och tittat på melodifestivalen, sen var det dags för sambon att krypa till kojs för att orka stiga upp 05.00 i morgon bitti. Jag lider med honom! Själv vet jag inte vad jag heter den tiden på dygnet! Jag kan iallafall sova till 8.30 om jag vill.

Sitter och slötittar på Om en pojke på trean. Jag har nog sett den 4-5 gånger förut, men jag tycker det är den bästa film Hugh Grant varit med i och den är faktiskt lite smårolig, så jag kan titta på den en gång till. Första gången jag såg den var faktiskt i Liverpool i England när jag var där och gjorde praktik. Jag och mina rumskompisar gick och såg den på den lokala biografen i Waterloo, förorten där vi hyrde en möblerad lägenhet. Visserligen behärskar jag engelska språket hyfsat, men en hel del poänger har fallit på plats sedan dess. Man missar en del detaljer när man ska hänga med i ett språk som man inte behärskar till hundra procent.

För kanske en månad sedan blev jag bjuden på någon gott hos en av mina bästa vänner, Martina. Hon har bott i Neapel i Italien en tid och snappat upp en del om Italiensk matlagning. Jag älskar det Italienska köket och en hel del av maten vi lagar här hemma är italieninspirerad med parmaskinka, parmesanost, ruccola, kapris och en massa annat gott. Pasta kan man ju äta hur ofta som helst för det går ju att variera i det oändliga.
Idag bestämde jag mig för att försöka återskapa den goda pastarätt som Martina bjöd mig på. Jag köpte ett paket frusen bläckfisk och det visade sig att den var orensad! Inga problem, det fanns en beskrivning på förpackningen som gick bra att följa. Nu vet jag hur en bläckfisk ser ut inuti, alltid lär man sig något! Det blev ungefär så här, och det blev så jäkla gott. Smakerna förflyttade mig verkligen till Italien för en liten stund och jag åt minst 1/2 portion för mycket!

Pasta med bläckfisk
2-4 portioner

1/2 dl olivolja
1/2-1 röd chilifrukt
2-3 vitlöksklyftor
1 pkt frusen bläckfisk
1 förp cocktailtomater
1/2-1 dl grovhackad bladpersilja
1-2 dl vitt vin
salt
peppar
Pasta (jag använde Barillas Pappardelle, men det går bra med spagetti eller någon annan sort som man gillar)

Om man utgår från hel bläckfisk som jag gjorde börjar man med att rensa fisken enligt förpackningens anvisning. (Jag valde att strunta i tentaklerna eller vad det kallas för det var väldigt pyssligt att få bort skinnet på dem visade det sig så jag tyckte inte att det var värt besväret.) Skär sedan bläckfiskkropparna i ringar.

Finhacka chili och vitlök och fräs i oljan. (under tiden som man gör detta kokar man pastan.)
Tillsätt bläckfisken och fräs i några minuter. Halvera tomaterna och tillsätt dem tillsammans med persilja och vin. Salta och peppra och låt koka ihop utan lock i ca 5 minuter.
Vänd ner den kokta pastan i såsen, servera


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du är duktig, Ursula. Jag håller med att bläckfisk är gott.
Det är så synd att jag inte har matlagningsintresse för det ser mumma ut.
Kanske jag kan fjäska för min sambo, han är duktig i köket!!!

Ursula sa...

Det är bara intresse som behövs för att man ska bli duktig i köket! Det är inte så märkvärdigt egentligen. Va kul att du också gillar bläckfisk:) De flesta rynkar bara på näsan åt det. Jag tycker du ska föreslå sambon att laga det till dig en kväll när ni har barnvakt och servera ett gott vin till! Kanske inte så barnvänlig meny! Kramar!