lördag 14 mars 2009

Fika på stan

Solsken och en temperatur på +6° var perfekt för en promenad in till stan. Tar ca 20-25 minuter beroende på tempo. Så länge solen sken var det helt underbart vårväder men så fort solen gick i moln blev det kallt och ruggigt. Tyvärr verkar det som att solen gjort sitt för idag...Vi hade stämt träff med en kompis på ett fik i stan och eftersom vi nästan kom direkt från frukostbordet fick det bli en god fika med kaka. Annars brukar jag försöka välja något lite nyttigare mättande till fikat istället för en onyttig kaka, men idag bestämde jag mig för att njuta av en bit cheesecake till min café Latte. Kakan var god men jag blev inte helt nöjd med Latten. Jag bad om en café Latte Macchiato (tror det stavas så), vilket är en lite svagare variant av en vanlig Café Latte. De flesta fik vet vad det är och jag brukar inte behöva förklara ytterligare och vet de inte vad det är förutsätter jag att de frågar vad jag menar. Nästa gång ska jag förklara klart och tydligt från början vad jag vill ha så slipper jag bli besviken! Kakan var iallafall god:)




För övrigt var det full kommers i vår lilla stad och på torget såldes både penséer och påskliljor och en massa andra vårblommor. Jag blev riktigt sugen på att handla hem lite blommor men jag tror det får vänta ett tag till. Känns lite tidigt ännu. Till påsk kanske det är lagom att plantera lite uteblommor.

Vi hann även med en kort sväng på bokreans rea! Jag gillar att både läsa och äga böcker! Skönlitteratur kan jag lika gärna låna på biblioteket, för sådana böcker läser jag oftast inte mer en en gång. Facklitteratur och kokböcker tycker jag däremot om att äga! Oftast står de bara i bokhyllan efter det att man bläddrat igenom dem, men det finns ändå en tillfredsställelse i att ha dem. Ni som känner mig vet dessutom att jag är en receptgalen människa som redan har åtskilliga kokböcker i min bokhylla och ändå köpte jag två till idag...Det var halva reapriset, så det gick bara inte låta bli! För bara 124.50 fick jag både Paolo Robertos Mina fastrars mat och Glenn Strömbergs Med smak för Italien - Mat, minnen och möten. Ser fram emot att all inspiration de kommer att ge mig, för bara 124.50!!!

Inga kommentarer: