söndag 22 mars 2009

Spikmatta

Sedan snart 2 veckor tillbaka är jag sjukskriven pga värkande, stela axlar och nacke. Eftersom mitt arbete kräver ständig belastning av just den delen av kroppen är musklerna helt enkelt överansträngda och det värker mer eller mindre konstant. Jag har fått råd från min läkare, sjukgymnast och massör och försöker vara duktig och följa de råden för att bli av med smärtan och för att kunna börja arbeta igen. Jag försöker komma iväg på en promenad på minst en halvtimme om dagen. Det är så skönt att bara låta armarna pendla utan belastning på nacke och axlar. En gång om dagen lägger jag mig på min nyinköpta spikmatta med avslappningsmusik i öronen och låter plastpiggarna göra 6000 små fördjupningar i min rygg! Det kanske inte låter så skönt men det är faktiskt en skön smärta och jag tror att det hjälper! Tro kan ju försätta berg sägs det:) Efter spikmattan tar jag mig en skållhet dusch, bara för att det är så skönt och ännu mer avslappnande.

Bild lånad från Bodystore.com
Varannan dag tränar jag och tänjer mina muskler efter ett program som sjukgymnasten lagt upp. Som om allt detta inte vore nog så besöker jag sjukgymnasten och massören för regelbundna behandlingar! Puh, hur ska jag kunna klämma in arbete när den dagen kommer...
Mitt mål är först och främst att bli av med stelheten i musklerna och smärtan som ibland gör mig yr och ibland även leder till huvudvärk. Dessutom vill jag naturligtvis tillbaka till jobbet och träffa alla mina goa arbetskamrater och kunder. Ibland klagar man och gnäller över arbetet, men gud vad drygt och trist att bara gå hemma hela dagarna. Dessutom blir man inte rik av det heller!
Att sitta vid datorn och skriva är väl inte heller det bästa för axlarna så jag får ta det lilla lugna med bloggandet också, tyvärr. Men jag återkommer när jag känner att jag orkar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ursula! Jag vet ju hur det känns att ha dessa smärtor och jag tycker så synd om dig! Men det blir bara bättre och så länge man sköter allt rätt när man väl börjar jobba igen kan man nog förebygga att det händer igen. Det är det jag hoppas på iaf! Vi ses förhoppningsvis snart! Kram

Bettan... sa...

Krya på dig gumman!
u har ju alla förutsättningar att bli bra så som du kämpar på :)
Jag har hört av många att spikmattan ska vara bra, men jag får ju lov och säga att låter lite otäckt.
Många kramar :)

Anonym sa...

Krya på dig så du kan njuta av den stundande våren utan en massa värk. Kram /Lena