torsdag 26 mars 2009

Sill eller Strömming

Våren har fått bakslag och det är kallt och har till och med snöat ett par nätter. Men vårblommorna tittar envist fram genom snödrivorna:) Blåser kallt gör det också! Våren, hallå, kom tillbaka! Jag saknar dig! Nu till helgen ska vi ju ställa tillbaka klockan så att vi får ljusare kvällar i alla fall. Alltid något!

Jag tycker det är gott med fisk men jag lagar det alldeles för sällan. Vet faktiskt inte varför för det är oftast enkelt att laga gott av fisk och lätt att variera. I går bestämde jag mig i alla fall för att äta sill till middag - eller strömming som det kallas längre norrut - och jag passade på att bjuda in mina föräldrar så att mamma skulle slippa middagsbestyr för en gång skull. Min pappa är gammal fiskhandlare och skulle kunna äta fisk sju dagar i veckan så jag tänkte det kunde falla honom i smaken med en sillamiddag. Han tillhör den gamla stammen som kräver pärer (potatis på Blekingska) på middagsbordet varje dag så man når inga framgångar med att ställa fram pasta eller ris till honom inte:) Kort sagt passade det bra att bjuda in föräldrarna denna dag.

I vanliga fall blir det stekt sill med potatismos och lingonsylt hemma hos oss men nu kände jag för att testa något nytt. Valet föll på två olika ugnsbakade sillådor. Nummer ett smaksattes med persilja och vitlök och receptet har jag hämtat från mmm... malins mat av Malin Söderström. Nummer två smaksattes med senap, dill och grädde och det receptet hittade jag i Vår kokbok. De blev goda var och en på sitt sätt men nummer två vann första pris för sina mer traditionella smaker. Fisklådorna blev inte så såsiga som jag trodde de skulle bli så jag kokade ihop en sås på lite grädde, mjölk, senap och dill som jag redde av till bra konsistens. Tillsammans med lite rivna morötter tycker jag att jag fick ihop en nyttig och god middag. Här kommer recepten och lite bilder!





Gremolataströmming
4 portioner

600-750 g strömmingsflundror (sillfiléer)

50 g smör, rumstempererat
2 msk olivolja
2 tsk salt
2-3 vitlöksklyftor
2 dl finhackad persilja
1 dl ströbröd
1 tsk svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Skölj filéerna och torka dem med hushållspapper. Klipp bort ryggfenorna och rulla ihop filéerna med köttsidan utåt. Lägg fiskrullarna tätt i en smord ugnsfast form.

Finhacka vitlöken och persiljan och blanda med övriga ingredienser. Bred eller klicka blandningen på fisken. Grädda i ugnen i 20 minuter. Servera med nykokt potatis.








Strömmingslåda med dill och senap
4 portioner

600-750 g sillfiléer

1/2-1 tsk salt
ca 1 dl grädde
2 msk grovkornig senap
1/2-1 pkt frusen dill
2-3 msk sröbröd
25 g smör

Sätt ugnen på 250 °. Lägg sillfiléerna med köttsidan uppåt på ett smörgåspapper eller skärbräda. Strö över salt och dill. Vik ihop filéerna tvärsöver och lägg dem omlott i en smord ugnsfast form. Rör ut senap med grädde och fördela över sillen. Strö över sröbröd och klicka på smör. Grädda mitt i ugnen i 20- 25 minuter. Servera med kokt potatis eller potatismos.







4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen!
När kommer du tillbaka till oss?
Kram

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ber om ursäkt Ursula för att jag inte lämnat nån kommentar innan. Men 99% av mitt surfande är jag på fiskesidor. :)
Märker ju oxå att din blog lätt ökar omfånget på mig.. ;)

/Anders

Anonym sa...

Tycker gott att du kunde ha satt in ett foto på Pappsen när han käkar sillådor!!:)/Marie