söndag 5 april 2009

Banan- och mandelkaka

Jag är en kokboksnörd på hög nivå, dvs jag fortsätter köpa nya kokböcker hela tiden fastän jag inte använder hälften av de jag har och jag har definitivt inte plats för fler. Till mitt försvar kan nämnas att jag rensar ut en del gamla böcker ungefär en gång om året och säljer på loppis, men det är riktigt svårt att skiljas från dem och har man inte använt en bok på flera år eller kanske aldrig(!) så upptäcker man hur bra den är när man tänker göra sig av med den!

Naturligtvis var jag överlycklig när man kunde köpa olika kokböcker som bilaga till Expressen/Kvällsposten för ett tag sedan. Det blev som ett tvång, måste ha köp! Jag lyckades bara låta bli att köpa 3 av 20 böcker....Så nu anstränger jag mig för att använda mina 17 nyinköpta kokböcker så mycket det går:)
Häromdagen bestämde jag mig för att baka en banankaka eftersom jag hade några bananer som legat och blivit sådär halvbruna och oätliga för min smak. Jag har ett enkelt recept på banankaka som jag brukar använda men var sugen på att testa något nytt. Då kom jag att tänka på min nya "kvällstidningsbok" Bakat som redan hunnit samla damm i kokbokshyllan. Där hittade jag ett recept på Banan -och valnötskaka som jag bestämde mig för att prova. När jag rotade runt i skafferiet upptäckte jag att det inter fanns några valnötter hemma, vilket jag bestämt hade för mig, så jag ersatte valnötterna med mandel och det tycker jag blev bra. Nästa gång provar jag med valnötter eller några andra goda nötter.

Så här står det i boken om receptet

En mycket saftig, hållbar och härligt "tung" kaka med inspiration av det sydamerikanska köket. Passa på att baka den när du har bananer som behöver gå åt.




Banan- och mandelkaka

25 g mandlar eller nötter
75 g smör
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
rivet skal från 1 citron
1/2 dl mjölk
2 mogna bananer

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en 1 1/2 liters form. Hacka mandeln. Mjukrör smör och socker.
Dela äggen, lägg vitorna i en skål för sig och rör ner gulorna i smörsmeten. Tillsätt mjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker, citronskal och mandel. Rör om och tillsätt mjölken. Skala och mosa bananerna, rör ner dem i smeten.
Vispa äggvitorna till fast skum och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter. Stjälp upp och låt kakan svalna på galler.

Inga kommentarer: