lördag 18 april 2009

Choklad- och hallonmuffins

Efter en tur på stan och fika med vänner i solen är det strax dags att bege sig iväg för några timmars jobb. Härligt att det fina vädret håller i sig även om det blåser lite kallt.

Trädgårdssäsongen har startat med lukning, räfsning och förberedande inför säsongen. Räfsningen har jag överlåtit till sambon eftersom axel och nackvärken fortfarande gör sig påmind men jag är och plockar lite överallt i trädgården och snyggar till där det behövs. Jag har även hämtat några fina tomatplantor hos min far som jag planterat i stora spannar i växthuset. Frostrisken är inte över på ett bra tag men dels har jag fiberduk som jag sveper om plantorna på kvällarna och dels har jag en frostvakt som går igång när temperaturen sjunker. Hoppas plantorna klarar sig fram tills dess att frostrisken är över.

I torsdags kväll hade vi gäster och till fikat bjöd jag på vanliga enkla chokladmuffins smaksatta med hallon. Jag tycker choklad och hallon passar väldigt bra ihop. I receptet står det att det ska bli 12 stycken muffins men jag använde riktigt stora muffinsformar så det blev nio stora.

Choklad- och hallonmuffins

4 dl vetemjöl
2 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl kakao
25 g smält smör
2 dl mjölk
1 ägg
200 g frysta otinade hallon

Sätt ugnen på 225°. Blanda mjöl, socker, salt, bakpulver och kakao i en skål. Tillsätt det smälta margarinet. Vispa ihop mjölk och ägg och rör ner i smeten. Vänd försiktigt ner hallonen. Fördela smeten i muffinsformar eller muffinsplåt. Grädda i 20-25 minuter. Låt svalna och sikta ev över florsocker.

Inga kommentarer: