måndag 20 april 2009

Vårrullar

Igår fick jag för mig att jag skulle prova på att göra egna vårrullar. Jag googlade efter ett bra recept och blandade lite från några olika jag hittade och plockade de ingredienser som lät godast. Egentligen ska man väl använda rispapper för att de ska bli riktigt bra men jag hade filodeg i frysen så det fick det bli. Filodegen jag använde kommer från Fontana och det är 500 g i förpackningen. Det är ganska stora ark så jag vek arken dubbelt och sedan delade jag varje ark i två rektanglar. Varje rektangel blev sedan 1 vårrulle och totalt blev det 24 vårrullar, vilket var precis vad fyllningen räckte till. Tänk på att inte låta filodegen ligga och torka under tiden som du jobbar med den. Lägg en fuktad kökshandduk över de ark som väntar på att användas.

Bild lånad från Bluedragon.se

Vårrullar


200 g strimlad vitkål
200 g grovriven morot
1 burk böngroddar, avrunna
1 stor burk skivade champinjoner, grovhackade
300 g blandfärs
1 strimlad purjolök
2-4 tsk sesamolja
2-4 msk japansk soja
2-4 msk fisksås
1-2 tsk torkad chili
1 paket glasnudlar,blötlägges 20 min i hett vatten och klipps i mindre bitar
500 g filodeg
olja att steka i
1 äggvita att pensla med



Fräs vitkål och morot i lite olja tills det mjuknat något men ändå har lite spänst kvar dvs al dente. Tag bort blandningen från pannan.

Bryn färs, champinjoner och purjolök tills färsen är genomstekt. Lägg tillbaka vitkål och morot i pannan och tillsätt böngroddar och glasnudlar samt smaka av med sesamolja, soja, fisksås och chili. Rör om så att allt blandas ordentligt. Lägg en sked fyllning på en bit filodeg. Pensla kanterna av filodegen med uppvispad äggvita så att degen "limmas ihop". Vik ihop som på bilden ovan. Lägg vårrullarna på en långpanna klädd med bakplåtspapper. Pensla med olja och grädda i 225 ° i ca 10 minuter. Servera med soja eller Sweet chilisås.







Jag blev riktigt nöjd med resultatet, riktigt gott faktiskt även om de varken smakade som de vårrullar man får på thairestaurang eller de man köper färdiga i frysdisken. Men man kan ju variera och experimentera hur mycket som helst med ingredienser och smaksättningar. Det var helt okej att använda filodeg men jag tror det blir bättre med rispapper så det ska jag prova nästa gång.

Inga kommentarer: