måndag 13 juli 2009

Skördetid

Nu har bärsäsongen satt i gång ordentligt! Jag älskar att plocka sommarens bär, safta, sylta och frysa in. Men jag skulle behöva mer tid för att hinna med att plocka allt och jag önskar mig en extra frys, så jag får plats med årets skörd. I min trädgård har hallonen precis börjat mogna och det är även dags att börja plocka röda vinbär och krusbär.


Förra året skördade jag enormt mycket blå druvor i växthuset och årets skörd verkar bli minst lika bra. I skogen är blåbären mogna och i år har jag enormt mycket smultron i trädgården. Ni hör ju själva att det är helt omöjligt att hinna med allt. För att hinna ta vara på allt, behöver jag minst dubbelt så lång semester. Skulle inte tro att jag får det!


På en slänt i trädgården där jag anlagt ett litet stenparti med taklök och lite andra stenpartiväxter har plötsligt ett helt smultronland brett ut sig trots att jag inte planterat en enda smultronplanta där. Det började för ett par år sedan med ett par vilsekomna plantor och i år går det knappt se de andra växterna genom havet av smultron. Jag gillar smultron men hade ju tänkt mig lite andra växter just där! Ska jag tolka det som att det är en mycket bättre plats för just smultron?! I våras gjorde jag ett litet försök att begränsa plantornas framfart, men jag hade ändå lite svårt att rensa bort smultronplantorna eftersom det inte är något ogräs även om de växer som just ogräs. Numera har jag alltså ett väldoftande smultronland på min soliga slänt istället för taklök och igår var jag ute och skördade runt en liter av de röda söta bären. Visst ser det gott ut?!



1 kommentar:

sara sa...

Det är ett riktigt bär-år iår det märks. Vi har också smultron och barnen älskar att trä på strå.
Visst är det härligt
Kramiz