lördag 15 augusti 2009

Semestern 2009

Så var då årets sommarsemester så gott som slut:( Jag njuter av de sista dagarna nu i helgen och försöker vänja mig vid tanken på att gå tillbaka till jobbet på måndag. Det blir en mjukstart för min del för jag har ledig dag redan på tisdag, men sedan jobbar jag förstås helg... Jag har njutit av min semester och jag har som ni märkt nästan tagit ledigt även från bloggen. Nu är det dags att gå tillbaka till vardagen och även bli flitigare med att blogga!

Tre långa veckor har jag varit ledig och det har varit så skönt! Första veckan hade jag inget inplanerat utan tog dagen som den kom, plockade en hel del blåbär, som skogen är full av i år! Har ni inte varit ute och plockat ännu så finns det nog fortfarande några kvar som inte hunnit bli plockade eller övermogna, men snart är det nog för sent.

Andra semesterveckan hade jag en resa till Stockholm inbokad. Där hälsade jag på släkten i Tyresö och njöt av tillvaron. Det blev en båttur till Vaxholm, fika på Rosendal på Djurgården och kvällsbad i Tyresö Alby. Dessutom kollade jag lite släktforskning på Stockholms Stadsarkiv och Krigsarkivet. Tiden gick alldeles för fort och snart var det dags att ta flyget hem igen.

Veckan som gått har jag och sambon varit några dagar i Polen. Vi tog nattfärjan mellan Karlskrona och Gdynia och sedan övernattade vi en natt i Gdansk. Jag hade inte varit i Polen tidigare och jag blev positivt överraskad av vilken gammal vacker stad Gdansk är och jag kommer definitift att åka dit igen. Det är ju alltid speciellt att komma till en kuststad på sommaren när solen skiner, men jag kan även tänka mig att åka till Gdansk på julmarknad. Vårt hotell Dom Muzyka var trevligt och ligger 400 meters promenad från Gamla stan.

Efter en dag och en natt i Gdansk åkte vi vidare västerut genom Polen. Vi hade tänkt oss att åka så mycket som möjligt längs kusten men eftersom Polen är mer tättbefolkat än vad vi är vana vid från Sverige, med många samhällen där bilköer bildades, fick vi ge upp den tanken. Vi hade ett hotell bokat i Kolobrezeg, en kustort ca 30 mil från Gdansk så därför fick vi i stort sett välja den snabbaste vägen. Vi gjorde en liten avstickare till badorten Darlowko. På kartan ser det ut som ett litet fiskesamhälle, men i verkligheten är det en riktig semesterort a la medelhavet. Massvis med hotell och turistshopar kantade gatorna i "byn".

Även Kolobrezeg där vi övernattade på hotell Olymp, är en semesterort med stora mått. Dessutom är Kolobrezeg sedan länge en kurort med Spabehandlingar på de flesta hotell. Eftersom vi bara var på genomresa hade vi inte riktigt tid att göra några behandlingar och tyvärr lockade inte heller vädret till några salta bad längs med den långa stranden.

Sista dagen på resan körde vi vidare mot Swinoujscie, gränsstad mellan Polen och Tyskland, och sedan vidare in i Tyskland. Det blev en del alkoholhaltiga drycker inköpta i Bergen på Rügen, innan vi tog nattfärjan från Sassnitz till Trelleborg.

Det är nog inte så vanligt och populärt bland svenskar att semestra i Polen om man som vi inte har någon anknytning dit genom familj eller släkt. Det finns nog alltför många fördomar kvar om att det är ett grått tråkigt land som inte suddat ut sin öststatsstämpel. Jag kan tala om att det till största delen är just fördomar! Jag har fått mersmak på Polen och skulle även vilja resa till de gamla städerna Warszawa och Krakow, som jag hört ska vara väldigt vackra. Visserligen är Polen inte det enklaste landet att resa i språkmässigt men det går bra ändå. I Gdansk går det bra med engelska och nära den tyska gränsen klarar man sig med några ord tyska. För övrigt kommer man långt med kroppsspråk och en blandning av tyska och engelska. Så tveka inte att semestra i Polen!!!

Här kan du titta på bilderna från Polenresan!