söndag 22 november 2009

Kladdkakemuffins

Idag är det lite jubileum här på Mitt Kök & MinTrädgård! Det här blir nämligen inlägg nummer 100!!! Jag vet att det finns bloggare som lätt skriver 100 inlägg på en månad och jag har nu skrivit 100 inlägg på ungefär 2 1/2 år. Det är en takt som passar mig för tillfället. Kanske blir det mer i framtiden, det beror helt på humör och vad som händer och sker.

Den här lediga helgen har jag ägnat åt att putsa fönster och byta gardiner. Jag känner mig rätt nöjd med att ha fått det gjort så här en vecka innan första advent. Stakarna och stjärnorna har däremot inte kommit på plats ännu. Men någon gång under den kommande veckan ska det bli gjort såklart. Sambon plockade fram utebelysningen som vi brukar ha i en enebuske i trädgården för att testa den i god tid och tur var det, eftersom den lyckats gå sönder där den legat i sin påse sedan förra året. Hur går det till, jag bara undrar!? Den var ju hel när vi la undan den för ett år sedan!!! Det blir till att köpa ny....

Efter att ha läst min före detta arbetskamrat Bettans blogg, blev jag så sugen på att baka kladdkakemuffins till fikat idag. Helt vanlig kladdkakesmet som man bakar i muffinsformar i stället för en rund form. Hur smidigt som helst och helt oemotståndligt gott.

Kladdkakemuffins
12 st.

100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i vanliga muffinsformar. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. 



Inga kommentarer: