onsdag 17 juni 2009


TREVLIG MIDSOMMAR !

söndag 7 juni 2009

Ingen inspiration...

Det är nu en vecka sedan vi kom hem från vår Londonresa och jag har fortfarande inte hittat någon inspiration att skriva om resan. Luften har helt gått ur mig. Den senaste veckan har jag fått mer och mer ont i mina axlar och då hittar jag helt enkelt inte kraft till något annat än arbetet, därför att jag måste. Jag vill hur mycket som helst och jag blir så arg när jag inte orkar:(
Resan till London var iallafall riktigt lyckad. Både sol och regn bjöds det på men det hindrade inte oss från att gå på sightseeing dagen lång. Vi gick och vi gick och vi gick....Thomas var på sluttampen av stegtävlingen på sitt jobb, så vi åkte bara tunnelbana längre sträckor. Vi såg några av de stora sevärdheterna men vi har fortfarande mycket kvar att se så det var första men inte sista gången i London.
Vi bodde på ett Ibis hotell, några hundra meter från tunnelbanestationen Aldgate East. Helt okej hotell till bra pris.







Vi hann även med att äta en massa god mat och dricka några glas god öl under våra dagar i staden. Enligt mig är maten halva nöjet med varje resa, men så är jag ju lite matstörd och matfixerad också. Det finns så mycket gott att smaka på vart man än kommer i världen! På den här resan hann vi med Sushi på Itsu i Soho, ett lite annorlunda sushiställe (för oss svenskar iallafall) där de olika rätterna snurrar runt och man plockar till sig de rätter man vill. Sedan betalar man efter färgkod på de tomma tallrikar man samlat på sig! När man väl sitter där vill man ju smaka allt! Väl värt ett besök!

Den engelska husmanskosten har inte rykte om sig att vara någon kulinarisk upplevelse så det valde vi att hoppa över. Däremot var vi sugna på att testa riktigt bra Fish & Chips, som nästan är Englands nationalrätt. Med hjälp av guideboken hittade vi ett riktigt bra ställe i Covent Garden. Enligt guideboken är Rock and Sole Plaice det bästa klassiska Fish & Chips stället i centrala London. Vi har inget att jämföra med men blev mätta och nöjda. Dessutom kunde vi sitta ute och äta och det är ju inte fel.

Riktigt god pizza på Pizza Express
Fikapaus på Starbucks.

En kväll hamnade vi på en Pakistansk restaurang av misstag. Vi hade tänkt oss Indisk mat och trodde att det var en Indisk restaurang, men det gjorde inget för det var spännande att prova något nytt. De rätter vi valde påminde mycket om Indisk mat men kanske ännu starkare än vad vi är vana vid. Riktigt gott.

Nu låter det som att vi inte gjorde något annat än åt och äta kan man ju göra hemma och vad skulle vi då i London att göra! Jo vi drack öl också faktiskt och vi hann med att se Towern, Tower Bridge, Madame Tussauds, Hyde Park, Covent Garden, Leadenhall Market, Chinatown, Båttur på Themsen och mycket , mycket mer. Hade vi haft några dagar till hade vi nog kunnat bocka av alla de stora sevärdheterna men det får bli vid nästa besök!


Jag och filmstjärnorna!





Klassisk Londonbild!
Big Ben

South Bank Harrods, den stora turistfällan!


Lite kläder till katterna kanske!?

Hyde Park

St Paul's Cathedral

Ser man på, det blev några rader om London till sist! Hoppas ni också blev inspirerade att åka dit!

onsdag 20 maj 2009

London nästa!

Som jag har längtat efter denna resan sedan den bokades i februari. På söndag är det dags, då startar vi etapp ett på vår Londonresa och kör bil upp till Göteborg. Där blir det ett besök hos kusin med familj och sedan övernattning hos moster. Måndag morgon går flyget från Säve flygplats till Stanstead utanför London.
Jag har varit i en del av Europas storstäder som Berlin, Barcelona, Aten, Amsterdam, Florens och Prag men aldrig i en så stor stad som London så det är lite svårt att föreställa hur stor staden egentligen är. Målsättningen är att det blir fler resor dit i framtiden, så vi ska inte stressa den här gången.
Innan avresa på söndag har jag tre arbetspass kvar, hoppas det går fort och bra! Fredag kväll är det även dags för 50-årsfest i Ringamålaskogarna. Trevligt:)

Nu till något helt annat! Ni som läser den här sidan vet vid det här laget att jag är något fixerad vid att laga mat och baka och helst provar jag nya recept hela tiden. En liten hobby kan man säga. Nu har jag hittat en liten "klubb" eller forum på nätet som kallas The Daring Kitchen och där jag naturligtvis har blivit medlem. Forumet består av två delar, en för bakning och en för matlagning och jag har valt att engagera mig i båda. Hela idén med konceptet är att medlemmarna en gång i månaden utmanar sig själva genom att baka/laga ett utvalt recept som innehåller något/några knepiga moment för att utvecklas i köket. Min första utmaning publiceras här den 27 maj!



Eftersom medlemmarna kommer från hela världen och man ska dela med sig av sina erfarenheter till varandra har jag därför startar en blogg där jag skriver på engelska och i första hand publicerarar utmaningarna från The Daring Kitchen. Titta gärna in den 27 maj och läs mitt första inlägg på engelska! Om jag någon gång känner att det finns tid kanske jag översätter recepten och även publicerar dem här på min orginalblogg!








Eftersom jag tycker att det är mycket roligare med blogginlägg som innehåller bilder så bjuder jag på lite försommarbilder från min trädgård!










London väntar!!!!!

tisdag 5 maj 2009

Sjuk och dålig:(

Jag som hade sådana planer för den här veckan! Jag skulle så fröer och sätta potatis och definitivt jobba eftersom jag varit sjukskriven så länge för värk i axlar och nacke. Istället ligger jag här i soffan, helt nere för räkning med hosta, snorig näsa, nysningar och helt slut i hela kroppen. Svininfluensa tänker ni då eller!? Nej förkylning bara säger jag då! När jag blir förkyld sätter det sig alltid ordentligt på luftrören och jag hostar tills jag ramlar ihop i en hög på golvet och får träningsvärk i både mag- och rygg muskler av allt hostande. Efter alla sådana här förkylningar har jag till slut lärt mig att stanna hemma från jobbet och vila tills eländet ger med sig. Tack och lov var det länge sedan sist nu.

Igår på min lediga dag hade vi bestämt oss för att ta en tur till Österlen vilket har blivit en årlig vårtradition. Vi visste att vädret skulle bli lite sämre än det varit i några veckor nu men vi bestämde oss för att åka ändå. Däremot hade jag inte räknat med att min förkylning skulle bryta ut med sådan kraft. Det blev en härlig dag trots att jag mest kände mig som ett snorigt bihang. Jag satt och snörvlade och hostade och slumrade mellan varven. Men det var ändå skönt att komma iväg på en liten tur.
På vår årliga vårtur till Österlen kör vi över Brösarps backar, tar en fika där och njuter av gullvivor i drivor och härligt gula rapsfält. Sedan fortsätter turen till Simrishamn där vi käkar lunch och därefter kör vi till Skillinge och köper färsk sparrisSparrisgården.

Bild lånad från Sparrisgården



Dessutom brukar vi alltid se någon ny plats varje år för lite variation. I år blev det Haväng i närheten av Brösarps backar och Backåkra mellan Löderup och Sandhammaren.





Vid Backåkra gick vi förbi Dag Hammarskjölds gård och vidare genom Hagestads naturreservat ner till stranden. Det är härligt att komma till stränder och andra platser innan säsongen har börjat. Under högsäsong är det packat med människor men så här i försäsong har man chans att bara njuta av naturen.





Haväng är en underbart vacker plats som jag trots alla turer till Österlen aldrig tidigare besökt. Rekommenderas verkligen. Väldigt speciell natur med Verkeån som rinner ut i havet mitt på sandstranden.





Det blev trots allt en härlig dag ute i naturen och vi fick med oss hem några knippen färsk sparris och några nya plantor till vår egen odling.

Nu är det vila och mycket vätska i form av vatten och te som gäller så ska jag väl snart vara på benen igen. Ha det gott alla:)

torsdag 23 april 2009

Ledig Egodag

I tisdags var jag ledig från jobbet och hade inget nödvändigt inplanerat. Däremot hade jag planerat in en del egoaktiviteter och hela dagen ägnade jag åt mig själv! Naturligtvis sov jag tills jag kände mig utvilad, ingen tid att passa på morgonen. Sedan började dagen med en dos bloggsurfande och därefter gjorde jag min ordinerade sjukgymnastik. Avslappning på spikmattan i en halvtimme och sedan var jag redo för dagen!


Härlig, men kall promenad till stan där jag mötte upp Johanna för lunch på Tsukawa Sushi. Den lunchen hade vi båda sett fram emot eftersom vi älskar sushi. Det är ganska dyr lunchmat men det är definitivt värt pengarna. Dessutom är de så trevliga och gästvänliga på Karlshamns enda sushirestaurang så bara det är värt ett besök. Har du som läser inte varit där, rekommenderar jag verkligen ett besök. Är du skeptisk till sushi så kan det vara bra att veta att de även har annat på menyn.

Överst min blandade sushi och nederst Johannas med tonfisk, räkor och avocado



Efter den trevliga lunchen fick jag mina fransar och bryn fixade av Johanna, tack för det Johanna:) Vi hann även med en obligatorisk lattefika efteråt.




Ännu en skön promenad hem med lite fotostopp för att dokumentera vårens framfart! Läste något i en tidning häromdagen som jag tycker stämmer rätt bra. Det stod något i stil med: Om maskrosen varit mer sällsynt, hade den säkert betraktats som en mycket vacker växt! Jag gick och tänkte på det på vägen hem när jag såg alla små gula maskrossolar sticka upp längs med cykelbanan. Så med risk för att det såg lite fånigt ut stannade jag upp och tog några bilder på de vackra blommorna!


måndag 20 april 2009

Vårrullar

Igår fick jag för mig att jag skulle prova på att göra egna vårrullar. Jag googlade efter ett bra recept och blandade lite från några olika jag hittade och plockade de ingredienser som lät godast. Egentligen ska man väl använda rispapper för att de ska bli riktigt bra men jag hade filodeg i frysen så det fick det bli. Filodegen jag använde kommer från Fontana och det är 500 g i förpackningen. Det är ganska stora ark så jag vek arken dubbelt och sedan delade jag varje ark i två rektanglar. Varje rektangel blev sedan 1 vårrulle och totalt blev det 24 vårrullar, vilket var precis vad fyllningen räckte till. Tänk på att inte låta filodegen ligga och torka under tiden som du jobbar med den. Lägg en fuktad kökshandduk över de ark som väntar på att användas.

Bild lånad från Bluedragon.se

Vårrullar


200 g strimlad vitkål
200 g grovriven morot
1 burk böngroddar, avrunna
1 stor burk skivade champinjoner, grovhackade
300 g blandfärs
1 strimlad purjolök
2-4 tsk sesamolja
2-4 msk japansk soja
2-4 msk fisksås
1-2 tsk torkad chili
1 paket glasnudlar,blötlägges 20 min i hett vatten och klipps i mindre bitar
500 g filodeg
olja att steka i
1 äggvita att pensla med



Fräs vitkål och morot i lite olja tills det mjuknat något men ändå har lite spänst kvar dvs al dente. Tag bort blandningen från pannan.

Bryn färs, champinjoner och purjolök tills färsen är genomstekt. Lägg tillbaka vitkål och morot i pannan och tillsätt böngroddar och glasnudlar samt smaka av med sesamolja, soja, fisksås och chili. Rör om så att allt blandas ordentligt. Lägg en sked fyllning på en bit filodeg. Pensla kanterna av filodegen med uppvispad äggvita så att degen "limmas ihop". Vik ihop som på bilden ovan. Lägg vårrullarna på en långpanna klädd med bakplåtspapper. Pensla med olja och grädda i 225 ° i ca 10 minuter. Servera med soja eller Sweet chilisås.







Jag blev riktigt nöjd med resultatet, riktigt gott faktiskt även om de varken smakade som de vårrullar man får på thairestaurang eller de man köper färdiga i frysdisken. Men man kan ju variera och experimentera hur mycket som helst med ingredienser och smaksättningar. Det var helt okej att använda filodeg men jag tror det blir bättre med rispapper så det ska jag prova nästa gång.