tisdag 16 december 2008

Prästgårdens pepparkaka

Julen 1987 fick jag en julklapp som sedan dess varit flitigt använd! Kakboksklassikern Sju sorters kakor! I mitt hem blir det inte jul utan Prästgårdens pepparkaka, en mjuk pepparkaka som jag måste baka varje år och receptet finns i denna söta lilla bok!
1985 års upplaga. sextionde upplagan

2005 års upplaga finns att köpa på bokus

Många kakor från den boken har det blivit genom åren! Inte bara mjuk pepparkaka utan finska pinnar, chokladbiskvier, drömmar, klenäter, struvor, fyriskaka, farmors chokladkaka, mandelmusslor, ja listan kan göras hur lång som helst. Det är nästan den enda bakboken man behöver! (fast jag har några fler...) Nu när det snart är jul var det alltså dags för det årliga baket av Prästgårdens pepparkaka och i år gjorde jag tredubbel sats så det blev en stor rund, en avlång och så några hjärtan i silikonformen från Tupperware. Det blir som hjärtanformade muffins som jag bara gräddar i 20 minuter. Naturligtvis delar jag med mig av mitt favoritrecept till Er!

Prästgårdens pepparkaka

100 g smör
2 ägg
2 ¼ dl socker
1 ½ dl gräddfil
1 ½ tsk ingefära
1 ½ tsk nejlikor
2 tsk kanel
2 ¾ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en avlång form eller hålform, ca 1 ½ liter. Smält smöret och låt det svalna. Rör ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt gräddfilen, smöret, kryddorna och mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen. Grädda i 200° i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.


Inga kommentarer: