torsdag 4 december 2008

Trögt

Det går trögt med bloggandet för tillfället och några recept har det ju inte blivit på ett tag tyvärr... Vi håller på att lägga golv på övervåningen där datorn står (vi har ännu inte bärbar dator, men det är på gång) så det har inte blivit så mycket tid och ro att skriva inlägg. Jag har så många idéer och bilder som jag vill dela med mig av, men tiden räcker inte riktigt till. Tanken var att jag redan i början av veckan skulle visa lite bilder från Lund. I morgon är det en vecka sedan vi var där så det är ju gamla nyheter nu, men jag struntar i det, och visar dem ändå, för er är de ju nya! Här tar det lite tid ibland som ni vet:) Okay, vi åkte till Lund för att se föreställningen 500 med Johan Wester och Anders Jansson, kända från Hipp Hipp, men vi passade även på att se oss omkring i Lund och handla lite julklappar.
När man har åkt långt ända från Blekinge till Skåne, blir man naturligtvis fikasugen så vi började med att leta upp ett mysigt fikaställe. Det blev ett besök på Ebbas Skafferi som serverade en god Café Latte och även en bit kladdkaka slank ner! Under dagen hann vi med både shopping och en titt i domkyrkan. Det är verkligen något speciellt med gamla kyrkor. Vilken atmosfär och vilken arkitektur! De var händiga förr i tiden! Jag gillar verkligen att besöka kyrkor, var i världen jag än befinner mig, de har min familj och vänner fått erfara! Jag har svårt för att gå förbi en kyrka utan att tita in faktiskt. Det är så rofyllt och vackert!

Jag har faktiskt inte besökt Lund särskilt ofta, det har bara inte blivit så, men kan nu konstatera att det är en väldigt mysig stad, särskilt nu i juletider. Det var så fint pyntat på gator, torg och hus. Det infann sig faktiskt en hel del julkänsla.


Lund har även en Saluhall och mattokig som jag är, var jag ju tvungen att titta in där. Där fanns inte så mycket att välja på som i saluhallar i storstäder naturligtvis, men det var riktigt trevligt. Min sambo är ganska förtjust i whisky, och i saluhallen hittade han något som föll honom i smaken. Choklad och marmelad med en av hans favoritwhiskysorter! Behöver jag säga att han gick där ifrån med både choklad och marmelad! Jag fick tillåtelse att fotografera och lovade att göra lite reklam här. Så det gör jag nu: Är du sugen på te, kaffe, kryddor eller choklad och befinner dig i Lunds närhet, så gör ett besök i butiken Karavaan i Lunds saluhall!

Innan det var dags för resans höjdpunkt var vi ju tvungna att få lite mat i oss också. Valet föll på resturang Stäket som visade sig vara ett bra val. En mysig resturang i ett gammalt hus från 1500-talet med trevlig personal och god mat.



Föreställningen 500 då? Vad tyckte vi om den? Ja, det var absolut inte dåligt, Wester och Jansson är alltid roliga, men det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Jag såg framför mig Kajan, Jolanta och de andra komiska figurerna från Hipp Hipp, men så var det ju något helt annat. Det var verkligen kul iallafall. De bjöd verkligen på en bra show och var hur duktiga som helst på att få med publiken, men jag tycker att krogen skulle vara en bättre arena för showen än stadsteatern.

Inga kommentarer: