torsdag 22 januari 2009

Boktips

Ledig dag och vädret är grått och trist som det varit ganska länge nu känns det som. Men jag och sambon ska lysa upp dagen med att luncha på Siam Garden, en trevlig tairesturang här i Karlshamn. De har en liten men underbart god lunchbuffé. Den tycker jag att ni ska prova! Efter lunchen åker vi till östra sidan av Blekinge och hälsar på sambons farfar som vi inte träffat på ett tag. Där blir det fika och en pratstund.



Men innan dess tänkte jag att jag vill ge er ett boktips. Jag har precis för andra gången läst boken Utvald att leva av Jerzy Einhorn. Det är en självbiografi där han med enormt mycket humor, trots allt elände, beskriver sina upplevelser som jude i Polen före, under och efter andra världskriget. Jerzy kom sedan av en slump till Sverige och blev cancerläkare på radiumhemmet i Stockholm och tragiskt nog dog han själv i den sjukdomen år 2000. Boken är absolut ingen underhållning utan den beskriver sanningen, förföljelserna, morden, förtrycket, ja så som verkligheten var för de flesta av Europas judar under kriget. En bok som helt enkelt leder till eftertanke och insikt i hur bra vi har det i Sverige idag. När jag ändå är igång med temat krig och judeförföljerser har jag ett filmtips också. Det är den gamla tv-serien Förintelsen som kommit ut på DVD. Den finns att köpa på Ginza och fast den har 30 år på nacken känns den inte gammal. En av huvudrollerna spelas av Meryl Streep.



Läs boken! Se filmen! Det är dagens bok- och filmtips!

Inga kommentarer: