tisdag 20 januari 2009

Pasta e fagioli - Bönsoppa med pasta

Idag har jag haft sovmorgon eftersom jag inte börja jobba förren klockan 15.00! Lång sovmorgon tänker ni då! Nej, riktigt så länge kan jag förstås inte ligga och dra mig utan jag steg upp vid 9-snåret och åt frukost i lugn och ro och sedan bestämde jag mig för att damma av mina gångstavar som stått ensamma i ett hörn alldeles för länge. Det är så att jag är extremt plattfotad och under en längre tid haft problem med att ta långa promenader utan att få väldigt ont i trampdynorna, (vet inte om det heter så på oss människor, men jag väljer att kalla det så, jag tror att det heter fettkuddar på läkarspråk men det tycker jag låter lite knäppt). Nu har jag efter lite väntan hos ortopedkliniken äntligen fått specialtillverkade inlägg till skorna, för att se om det hjälper. Därför tänkte jag att nu är det dags att börja få upp flåset igen och vänja sig vid inläggen och hoppas att smärtan försvinner och håller sig borta. Det blev en stavgångspromenad på 4800 steg vilket jag tyckte var en bra start. Det är väl bäst att ta det lite lugnt i början och låta fötterna anpassa sig till den nya fotställningen. Annars har jag en tendens att överanstränga mig i början för att sen bli sittandes med värk både här och där, vilket oftast leder till att jag tröttnar och struntar i alltihop. Meningen är att det inte ska hända den här gången så det är därför jag smyger igång med mina 4800 steg och sedan får jag öka på det istället. Nog svamlat om mina fötter och stavgång. Nu är det dags för ett nytt recept istället. Förra veckan lagade vi en soppa som jag tycker blev hyfsat god. Eftersom jag är en receptslav som gillar att följa recept till punkt och pricka första gången jag lagar något nytt så kommer jag ju ofta på förbättringar som jag kan prova nästa gång. Ni får orginal receptet som jag hämtat från boken Italien ur Expressen/Kvällsposten/Allt om mats bilagsserie Smaker från hela världen, av mig men med förslag till några ändringar som jag tror skulle kunna funka.





Pasta e fagioli – Bönsoppa med pasta
8 portioner

500 g bruna bönor
1 morot
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 stjälkar selleri
1 röd chilifrukt eller 1-2 krm cayennepeppar
3 msk hackad persilja
½ dl olivolja
½ dl torrt rött eller vitt vin
2 liter vatten
4 köttbuljongtärningar
3 msk tomatpuré
1 potatis
1 paket bacon
2 msk färsk hackad basilika
1 tsk salt
200 g liten pasta, t ex stelline eller risoni

Lägg bönorna i blöt i ca 12 timmar. Skala och finhacka morot, lök, vitlök och selleri. Kärna ur och finhacka sellerin. Fräs grönsaker och persilja i olivolja i en gryta. Häll på vin och vatten, tillsätt buljongtärningar och tomatpuré och låt koka upp.
Skölj bönorna och lägg dem i grytan. Skala och skär potatis i bitar och tillsätt grytan. Koka under lock tills bönorna blivit ordentligt mjuka, ca 1 ½ timme.
Finstrimla baconet och knaperstek det i en stekpanna. Lägg det i soppan och blanda i basilika. Smaka av med salt.
Blanda ner pastan i soppan och koka enligt förpackningens anvisning.

Förslag till ändringar: Alla grönsaker i soppan är finhackade och det blir en väldigt god, mustig smak av det men det skulle nog vara gott med mer morötter och potatis i större bitar, kanske det också skulle vara gott med någon annan grönsak.
Vi tycker att 1 paket bacon är alldeles för lite. Man kan gott ta i två paket! Vi lät det rinna av på hushållspapper och då försvinner mycket av det onyttiga fettet.
Mer persilja och basilika hade inte heller skadat.
Om du tillsätter mer av allt så glöm inte att späda med mer vatten, dessutom tjocknar soppan när den står och gottar till sig till nästa dag och då skadar det inte heller att späda med vatten. Man vill ju att det ska se ut som soppa och inte som gröt!
Om man inte gillar just bruna bönor kan man ju välja någon annan bönsort som man tycker om.
Några små tips bara, som vi kanske provar nästa gång!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser jättegott ut Ursula, synd att man inte kan med bönor.
Grattis till en frisk och hälsosam promenad, det var bra gjort!!!