lördag 31 januari 2009

Chokladcookies

Underbara, sköna, lediga helg! Finns det något bättre än att vakna upp på morgonen och veta att det är början på en två dagar lång ledighet!? Jag älskar den känslan! Bara det att få vara ledig samtidigt som en massa andra människor och ha möjlighet att träffa vänner som också är lediga om man skulle känna för det. Man kan ta dagen som den kommer och slappa, läsa, laga mat, baka eller något annat inspirerande. Efter frukost började sambon och jag med ett sunt inslag i dagen, för att senare övergå till mindre sunda sysselsättningar, men ändå goda sådana. Vad kryptisk hon kan vara då, tänker ni säkert! Ja, ja klarspråk är alltid bäst: Vi tog en lång skön promenad som resulterade i 8000 steg, inte dåligt va? Någonstans längs promenaden råkade vi inhandla lite fikabröd och när vi kom hem från promenaden firade vi vår sunda livsstil med en härlig lördagsfika. Toppen, en härlig start på helgen tycker jag. Det var gott med kaka till kaffet så jag bestämde mig för att baka några också. Jag köpte februarinumret av Matmagasinet igår och där hittade jag ett recept som jag kände att jag måste testa. Jag säger bara det, varför köpa chokladcookies fyllda med härdade fetter, när man kan baka dubbelt så goda med svenskt smör i? Helt onödigt enligt mig. Men, jag anar att jag kommer att stoppa i mig dubbelt så många av de hembakade:) Jag lovar jag ska bjuda sambon på några också! Här kommer alltså mitt hittills bästa recept på chokladcookies som jag tycker att ni ska prova att baka!

Chokladcookies

125 g smör i bitar
1 ½ dl socker
1 ½ dl farinsocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
5 dl havregryn
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
100 g mörk choklad

Blanda alla ingredienser utom chokladen i en matberedare. Hacka chokladen och blanda med degen för hand. Forma två rullar, ca 4 cm i diameter. Låt ligga i kylen i ca 30 minuter. Skär i ½ cm tjocka skivor och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda i 200° i ca 10 minuter.






4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig, riktigt smör ska det vara! PS. Jag har också alltid Proviva hemma ...och smör förstås! /Lena i Karlskrona

Anonym sa...

Supersmarrigt ser det ut att vara!!!
Jag MÅSTE prova detta hemma då jag gillar allt med choklad i...

Bettan... sa...

Mmmm, vad gott det ser ut :)
Jag har förresten utmanat dig på min blogg.
KRAM!

Bettan... sa...

Hej igen!
Nu har jag utmanat dig igen. FOTOUTMANING!
Jag vet, jag är tjatig :P
KRAM!