söndag 18 januari 2009

Laxfilé med ädelost och balsamgrönsaker

Det är inte klokt vad tiden springer iväg. Nu är vi redan inne i halva januari och hur många blogg inlägg har jag lyckats prestera....jo ett ynka litet. Alldeles för dåligt. Jag kan faktiskt tala om för er varför. Som några av er läsare vet så släktforskar jag sedan 1 år tillbaka. Tänkte först bara testa lite och se om det var svårt. Jag blev fast på mindre än två veckor! Jag håller inte på hela tiden utan det blir lite när jag känner för det och när det flyter på bra. Ibland kör man fast riktigt ordentligt och man får fundera länge på ett nytt drag för att komma vidare, men sedan kommer man på en ny väg och det blir kul och spännande igen. När jag började släktforska hade jag den fördomen att det bara är pensionärer som släktforskar och tänkte att de kan jag väl inte hålla på med. Men så är det faktiskt inte även om jag nu förstår varför det är en fördel att vara pensionär eftersom det tar ganska mycket tid. Men det är ju så att tycker man att något är riktigt riktigt kul så ser man till att man har tid med det, eller hur!? Okej, jag har kommit in i ett riktigt flyt nu vad gäller släktforskning så det är därför som jag har varit lite slö med att blogga, tyvärr. Även om båda sakerna är lika kul, hinner jag inte med allt på en gång. Måste bara tipsa om en jättebra sida som man kan ha nytta av i lite olika lägen. Det är Birthday.se som jag har börjat använda mig av för att hitta släktingar som fortfarande är i livet. Man kan även ha nytta av den för att hitta en gammal klasskompis, kolla vänners födelsedagar, eller ta reda på vad exet bor nu för tiden! Det finns många anledningar till att kolla in Birthday.se!

Idag har vi lagat en gammal favorit till middag, Lax med ädelost och balsamgrönsaker. Nyttigt med både fisk och grönsaker, och gott naturligtvis. För er som tvekar på balsamvinägern eller ni kanske inte är så förtjusta i fänkål så kan jag tala om att det passar jättebra i hop så jag tycker absolut att ni ska pröva detta recept! Varsågod!

Laxfilé med ädelost och balsamgrönsaker

400-500 g laxfilé
150 g ädelost
2 finhackade gula lökar
1-2 fänkål, skuren i tunna skivor
1 squash i tunna skivor
3-4 morötter i slantar
1-2 röda paprikor
Olivolja
Salt
Peppar
3 msk balsamvinäger
Kokt pressad potatis

Lägg fisken i en smord ugnsfast form. Skär osten i tunna skivor och lägg dem ovanpå fisken. Fräs löken i olja i en stekpanna. Rör ner fänkål, squash, morötter och paprika och låt det fräsa med i några minuter under lock. Slå på vinäger. Lägg grönsakerna runt om fisken och stek i 225° i ca 20 minuter. Servera med kokt pressad potatis.

Inga kommentarer: