onsdag 14 september 2011

Gårdsbutiker

Som ni läsare säkert upptäckt vid det här laget så gillar jag det mesta som har med mat och bakning att göra! Det har gått så långt att jag vid det här laget kallar mig själv för Matturist när jag är ute och reser. Inköp av råvaror, färdiga produkter och ätande står ofta i fokus både på korta och långa resor:) Enligt mig,  är maten halva nöjet med att resa till nya platser.

För ungefär ett år sedan skaffade jag en sån där rysligt modern telefon som man kan använda till ALLT, man kan till och med ringa med den! En helt ny värld öppnar sig med hjälp av alla Appar man kan ladda ner. Bästa Appen hittils heter Gårdsbutiker och jag tror den kostar 22 kronor. Med hjälp av den kan man enkelt hitta Gårdsbutiker i hela Sverige. Varje gång man öppnar upp sidan, söker den upp de butiker man befinner sig närmast. Sedan kan man välja karta, för att hitta vägen dit. Mycket praktiskt! Man kan även hitta till butikernas hemsidor genom appen.

I sommar har jag hittat till flera nya pärlor med hjälp av Gårdsappen. Tänkte att jag skulle ge er tips om några av  mina nya smultronställen.

I Östra Blekinge längs kustvägen mellan Kristianopel och Torhamn ligger Orranäs Gårdsmejeri. De tillverkar olika ostar på mjölk från egna getter och på kravmärkt, ekologisk mjölk från en grannbondes kor. När vi var där i somras köpte vi en gudomligt god gethårdost, en mumsig chevré och salladsgetost. Härifrån är det inte långt till Kristianopel som också är en av Blekinges pärlor, särskilt en solig sommardag. Ett tips inför nästa sommar kanske!

Bilden är lånad från Orranäs Gårdsmejeri

På ön Kläcklingen i sjön Åsnen, ca 3 mil söder om Växjö i Småland finns ett annat underbart litet gårdsmejeri: Agnes Gårdsmejeri som tillverkar ost gjord på mjölk från gårdens egna fjällkor. Ett himmelrike för en ostälskare som jag! I sommar öppnade även Lill-stinas Café bredvid mejeriet, jättemysigt och underbara kanelbullar! Caféet är för tillfället stängt för renovering men lovar öppna i november igen.

Bilden är lånad från Agnes Gårdsmejeri

Längs väg 126 mellan Alvesta och Moheda hittar man Smedjan i Dansjö som är en Gårdsbutik & Café i lantlig miljö med produkter som varmrökt ungtupp, ostar och kalvdans. På Caféet serverades i somras en lunch bestående av en underbart god hamburgare gjord på gårdens eget kött tillsammans med en melon och fetaostsallad. Mums!



Strax norr om Urshult i södra Småland finns Öppen Gårdsbod i Ugglekull. De erbjuder en mängd olika grönsaker under odlingssäsongen. Sallad, lök, potatis, plommon, bönor mm. mm. Mycket fräscht och självbetjäning med dygnet runt öppet.

Bild lånad från Öppen Gårdsbod i Ugglekull

På gårdsbutikernas hemsidor finns så klart öppettider och vägbeskrivningar. De flesta har öppet året om, och det kan ju vara mysigt med en tur även en fin höstdag eller hur!?


 

Inga kommentarer: