måndag 19 september 2011

Matupplevelser på Karpathos

En avkopplande semesterresa brukar oftast resultera i ett par extrakilon för min del! Det beror naturligtvis på att jag kopplar av, tar det lugnt och äter och dricker alldeles för mycket av det goda! Men man lever bara en gång och man måste njuta av livet när tillfälle ges:)

Det Grekiska köket är egentligen inte mitt favoritkök, men de har ändå en hel del gott att erbjuda(jag föredrar det Italienska köket). Före resan till Karpathos hade jag redan börjat fantisera om en del grekiska specialiteter som jag ville bocka av på "att äta listan": Calamares, zucchinibollar, Grekisk sallad, Tzatziki, Pita Gyros, Souvlaki..............ja ni hör ju själva!
Det som jag längtade allra mest efter var riktigt goda calamares, alltså friterade små bläckfiskar serverade med lite citron. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Jag har ätit Calamares på många grekiska öar och de har alltid varit helt okej och smakat riktigt bra. Men på tavernan Under The Trees på Karpathos åt jag perfekt tillagade Calamares med en perfekt utsikt över det blå medelhavet! A magic moment helt enkelt! Thomas och jag kom tidigt till tavernan, vi var dagens första lunchgäster och vi fick full service. Det var lugnt och skönt, maten var underbar och utsikten enastående! Vi delade på en stor Grekisk sallad, tzatziki, bröd, ett souvlakispett, en stor portion Calamares och en stor flaska vatten och jag har för mig att det gick på 17 euro! Riktigt bra pris! Den lunchen var värd hela resan till Karpathos.

Nedan följer förutom bilder på ovan nämnda lunch, några utvalda bilder på smakupplevelser från Karpathos!
En underbar måltid på Under The Trees

<> <>
Godaste Calamares jag någonsin ätit!

Under The Trees
Iskall Mythos
Kallt och gott
Vatten är viktigt i värmen
Mojito
Lumumba

Gyros Pita, mums!!
Grekiskt
Ost, kex och vin på balkongen.
Svärdfisk på spett
Grillade räkor

Grekisk citronläsk, riktig törstsläckare.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder,de fick mig att drömma mig bort några minuter. Tack;) Kram marina

Anonym sa...

Vilken läcker resa ni haft i sommar.Både för ögonen o magen :-)
Kram Eva M